Mobile first ook voor non-profit websites

James van Thiel, director agency relations bij Google opent het event met een introductie van de laatste technologische trends. Project Loon is een project van Google dat zorgt voor wifi connectie in afgelegen gebieden die niet tot nauwelijks internet hebben. Door middel van ballonnen in de stratosfeer wordt een wifi netwerk tot stand gebracht. Kijk voor meer informatie en een filmpje op Project Loon.


Mobile first is ook voor Non-Profit organisaties essentieel. Het aantal mobiele gebruikers neemt nu heel snel toe. We gaan naar een wereld met 6 schermen; naast ons vertrouwde desktop, laptop, mobile, tablet en tv scherm zullen we steeds meer schermen gaan gebruiken in ons huishouden, zoals in de auto of op de koelkast. Zorg dat mensen de website ook mobiel kunnen gebruiken, denk hierbij aan doneren en online tickets kopen direct op het mobiele apparaat. Zoals we weten is mobile friendly per 21 april ook een rankingfactor geworden. Zonder een mobiel vriendelijke website kun je anno 2015 echt niet meer, ook als non-profit organisatie.

Google for Non-Profits

Google heeft een nieuwe website gelanceerd: Google voor Non-Profitorganisaties. Naast informatie over Google Grants, tref je hier informatie over Google Apps en Youtube for Non-profits. Google Grants bestaat al sinds 2003 en met dit programma biedt Google non-profitorganisaties $10.000 per maand Adwords advertentiebudget in 37 landen. Het Adwords Budget wordt veelal ingezet om awareness te creëren, campagnes te promoten, donaties te stimuleren en vrijwilligers te werven.

 

Voorbeelden van Nederlandse non-profit organisaties die goede resultaten behaalden met Google for nonprofits samenwerking zijn Cinekid en het Concertgebouw te Amsterdam. Anne Schaepman (Cinekid) en Lieke Visser (Concertgebouw) vertelden enthousiast hoe zij gebruik maken van Google Grants om online de juiste doelgroep te bereiken. Naast Google Grants worden er ook betaalde Adwords accounts en social media ingezet om awareness te creëren en sales te genereren. Het concertgebouw ontwikkelde een leuke tool het Concertkompas om online een concertadvies op maat te krijgen.

YouTube voor Non-Profit organisaties

Non-profit organisaties zijn vaak lang bezig met het maken van prachtige video’s maar vergeten vervolgens de promotie van die video op het YouTube kanaal. De helft van de YouTube video’s krijgt minder dan 100 views, aldus Ben Speas, YouTube expert bij Google. Met het Non-Profitprogramma van YouTube wil Google non-profit organisaties helpen hun video’s en kanaal te promoten. Als een organisatie zich aanmeldt krijgt deze een aantal tools tot zijn beschikking die anderen niet hebben zoals een donatieknop op je YouTube kanaal.

    Meer YouTube tips van Ben Speas:

    • Zorg voor een mooie banner
    • Zorg voor links naar andere website (je website, facebook, twitter etc.)
    • Maak een mooie introductie video (voorbeeld: Charitywater)
    • Link zelf naar gerelateerde websites
    • Maak gebruik van video cards
    • Maak playlists
    • Vertel met je video een verhaal dat emoties oproept; Content is King
    • Vraag bekende mensen om jouw verhaal te vertellen
    • Zet een goede beschrijving bij je video
    • Zet een juiste omschrijving van jouw organisatie op je kanaal (met een link)
    • Upload regelmatig (Enzo Knol werd als voorbeeld genoemd, die upload dan ook wel heel vaak)

     Meer informatie over YouTube for Non-profits:

    Meer informatie over Google for Nonprofits:

    Mocht je na het lezen van dit artikel nog vragen hebben, neem dan contact op met het Maxlead Non-Profit Team. Wij helpen je graag verder!

    Over Pauline Quéré

    Pauline werkt als online advertising consultant voor het Finance & Public team en het Non-Profit team. Zij houdt ze zich actief bezig met Social Media ontwikkelingen, met name Facebook Marketing. Zij schrijft graag blogs over ontwikkelingen op online marketing gebied en houdt zich bezig met Content Marketing. Pauline is Google Adwords Professional.

    Pauline is afgestudeerd aan de UVA, Culturele Studies, publicistiek. Voordat ze bij Maxlead kwam werken had ze een eigen bedrijf voor webteksten en zoekmachinemarketing.

    Meer over Pauline >>