1. Wat is Panda ook alweer?

De Google Panda Update richt zich op low quality, spammy content. De eerste  Panda update dateert van februari 2011 en stond oorspronkelijk bekend als de farmers update: een update gericht op content farmers. Denk aan partijen die (grootschalig) content kopieren of scrapen van andere sites of een grote hoeveelheid lage kwaliteitscontent op hun site hebben staan, zoals onnatuurlijke teksten, pagina's die overduidelijk alleen voor zoekmachines zijn geschreven (bijv. pagina's waarin op grote schaal aan keyword stuffing wordt gedaan). Het doel van Google was om de index op te schonen en partijen die onterecht rankten met spammy content te benadelen, ten gunste van websites met goede, waardevolle content.  Voornamelijk in de Verenigde Staten heeft Panda hard om zich heen geslagen. Websites die geraakt waren door Panda hadden van de een op de andere dag weinig tot geen organisch verkeer meer.

2. Was Panda niet in het algoritme opgenomen?

Ja, vorig jaar heeft Google aangegeven dat de Panda update niet meer apart gedraaid zal worden, maar dat deze meegaat in het normale algoritme. De eerste twee jaar was dat anders; voor zover inzichtelijk voor buitenstaanders werd deze update maandelijks opnieuw gedraaid. Als je in die tijd geraakt was door Panda en je had alle 'foute' content opgeruimd, was het een kwestie van wachten totdat Panda weer langskwam en zag dat je verbeteringen had doorgevoerd. Omdat Panda geen handmatige 'penalty' is kon je geen reconsideration request (heroverwegingsverzoek) bij Google indienen.

3. Panda 4.0, die telling klopt dan toch niet?

Dat heb je goed gezien. Als we de telling van de internationale vooraanstaande site Searchengineland.com aanhouden zouden we bij update nummer 26 zitten.
Echter vindt Google dat deze update zodanig verschilt van de eerdere dat ze een hele nieuwe aanduiding hebben gekozen: 4.0. Dit hebben ze ooit ook al gedaan bij Penguin 2.0., volgens SEO-ers de vierde Penguin update.

Zie hieronder de tweet van Matt Cutts waarin hij de naam 4.0 lanceert:

 

 

4. Ok, en wat is er nu veranderd?

Zoals we gewend zijn van Google zeggen ze daar niet veel over. Wat we wel weten is dat Matt Cutts (Hoofd van het Google Webspam Team en dus de baas van Panda) op het SMX Congres in maart van dit jaar heeft aangekondigd dat zijn team werkte aan een 'next generation' Panda. Deze nieuwe Panda Update zouden velen als 'softer' ervaren en zou erop gericht zijn om het kleine bedrijven makkelijker te maken. De kans is dus groot dat Panda 4.0 gaat over zaken waar Matt toen al op hintte.

5. Wie zijn de slachtoffers ?

In Nederland hebben zich nog geen verliezers gemeld. Internationaal wordt wel gesproken over slachtoffers waarbij erg vaak de naam van Ebay wordt genoemd.
Dit is niet door Ebay zelf wereldkundig gemaakt, maar door Searchmetrics. Dit is een onafhankelijke partij die software heeft ontwikkeld om zichtbaarheid in zoekmachines te meten. Zij publiceerde onlangs de volgende lijst met daarin de daling van het organisch verkeer per website:

panda-4-loser

 

6. Hoe weet ik of ik ben geraakt?

Duik in je Analytics software en bekijk het organische verkeer van deze maand. Zie je rond 19 of 20 mei een flinke daling? Dan kan het goed zijn dat je getroffen bent door Panda 4.0. Zie je een geleidelijke daling die al eerder inzet of zie je maar een klein dipje dan kun je bijna met zekerheid zeggen dat je niet getroffen bent. Houd in het geval van het kleine dipje natuurlijk wel de komende dagen in de gaten of deze niet verder daalt. Google heeft namelijk tegelijkertijd nog een andere update gedraaid.

Weet je niet zeker of je getroffen bent of wil je hulp bij het herstellen van Panda 4.0? Neem dan contact op met een van de SEO consultants van Maxlead.