Het rommelt al jaren tussen de Europese Unie en het Amerikaanse Google. Verhalen dat de EU het bedrijf te dominant en te aanwezig vindt, en besprekingen over het opbreken van het bedrijf heeft gevoerd, doen al lang de ronde. Nu blijkt dat de EU vijf jaar geleden al is begonnen met een onderzoek naar de zoekmachine en het vermoedelijk opzettelijk benadelen van diens concurrenten. Omdat zo'n 90% van alle zoekopdrachten in Europa via Google gaan (in Rusland heeft zoekmachine Yandex de meerderheid), heeft Google inderdaad een flinke vinger in de online pap. Tel daarbij op dat een groot deel van de smartphones in Europa draait op Android, een besturingssysteem van hetzelfde bedrijf. Reden voor de EU om het bedrijf nader onder de loep te nemen.

Concurrerende diensten

Volgens de EU toont Google eerder zijn eigen diensten bij een zoekresultaat, dan die van anderen. Daar is iets voor te zeggen: wie op dit moment zoekt naar een hotel in Leiden, wordt eerst geconfronteerd met Google advertenties, een kaartje van Google Maps en soms (niet altijd) met een speciale knowledge graph. Al deze diensten van Google duwen de websites van andere diensten, zoals in het geval van een hotel bijvoorbeeld booking.com of hotelspecials.nl, naar beneden. De EU vermeldt specifiek Google Shopping als een 'oneerlijke' prijsvergelijker die andere vergelijkende diensten zou benadelen.

 

Ook Android

Naast Googles core business, de zoekmachine, ligt ook het besturingssysteem Android onder vuur. Android is weliswaar een gratis systeem voor smartphones en tablets, het dwingt gebruikers wel apps te downloaden/gebruiken(zoals bijvoorbeeld Google Play). In Amerika, waar het marktaandeel van Google niet zo groot is als in Europa, kreeg Google om die reden al eens een rechtzaak aan de broek, maar won deze vervolgens.

Tien weken

Europees Commissaris Margrethe Vestager zegt Google een lijst klachten te sturen en het bedrijf de kans te geven te reageren op deze beschuldigingen. De bal ligt nu dus nu in Amerika: Google krijgt tien weken de tijd om op de aantijgingen van de EU te reageren. Doen ze dat niet, dan kunnen ze een boete krijgen van zo'n tien procent van hun jaarlijkse omzet. Dat komt neer op een bedrag van ongeveer 5,6 miljard euro.

Niet de eerste keer

Dit is overigens niet de eerste keer dat Google het aan de stok krijgt met een overheid over zijn diensten. Vier jaar geleden moest de toenmalige Google CEO Eric Schmidt al opdraven bij de Amerikaanse senaat om tekst en uitleg te geven over de diensten van zijn bedrijf. Uiteindelijk werd het onderzoek van de Federal Trade Commission (FTC) zonder resultaat gesloten. Het lijkt er echter op dat Google ook in het thuisland nog niet uit de vuurlinie is. De FTC gaat de zaak opnieuw bekijken om te ontdekken of destijds het juiste besluit is genomen.

Maxlead houdt natuurlijk de ontwikkelingen goed voor je in de gaten. Wil je op de hoogte blijven van het laatste online marketing nieuws? Like ons dan op Facebook.
 
Over Dieuwerke Antoons

Dieuwerke heeft jarenlange ervaring in de online wereld als 2-talig eindredacteur (EN en NL) en contentmanager. Voor ze bij Maxlead kwam werkte ze als social media manager voor een Nederlands loyaliteitsprogramma.

Voor een campagne op Facebook draait ze haar hand niet om, maar als SEO consultant richt ze zich helemaal op het optimaliseren van uw website. Contentmarketing heeft haar focus, waarin ze in goed overleg met de klant het hele contenttraject opzet en coördineert.

Meer over Dieuwerke >>