Customer Match

We weten al veel van onze klanten; wie de vaste klanten zijn, wie er al een tijd niets besteld heeft en wie er overweegt een aankoop te doen. We willen deze informatie natuurlijk graag gebruiken om onze klanten te bereiken op alle apparaten (desktop, mobiel, tablet) met de juiste boodschap.

Customer Match maakt dit mogelijk. Adverteerders kunnen nu 1st party CRM data (email lijsten) gebruiken voor Search, Gmail en YouTube. Een goede manier om bestaande relaties te verbeteren en nieuwe op te bouwen.
Gebruik deze data om je marketingdoelstellingen te bereiken. 

Wat zijn belangrijke voordelen:

  • Op eenvoudig manier bestaande klanten bereiken.
  • Doordat het email adres wordt gebruikt als identifier kun je je klanten bereiken op verschillende apparaten en kanalen met een boodschap op maat.
  • Je kunt bestaande klanten uitsluiten, bijvoorbeeld als de adverteerder zich wil richten op nieuwe bezoekers/klanten.
  • Nieuwe klanten bereiken door gebruik te maken van de “vergelijkbare doelgroepen” op Gmail en YouTube. 

Customer Match is mogelijk op onderstaande apparaten als de gebruiker is ingelogd:

  • Desktop:              YouTube, Gmail and Search
  • Tablet:                YouTube, Gmail and Search
  • Mobile web:         YouTube, Gmail and Search
  • Mobile app:          YouTube, Gmail and Search 

Hoe werkt Customer Match?

Upload first-party data (email adressen) in AdWords als een remarketinglijst. Vervolgens matched Google de email adressen met bestaande Google accounts. Als de remarketinglijst is aangemaakt wordt het originele csv verwijderd. We zien dat het aantal matches zo’n 55% is. Lees hier hoe je een email lijst aan kunt maken van klanten.

Daarnaast maakt AdWords automatisch ‘vergelijkbare doelgroepen” aan, die je kunt gebruiken voor Gmail en YouTube.

 

Aandachtspunten voor gebruik Customer Match

  • Alle adressen moeten zijn verzameld door de adverteerder zelf, het moet dus first party data zijn. Bijvoorbeeld informatie verkregen via de website, apps, winkels of op elke andere manier waarbij de klant direct informatie heeft gegeven. Tijdens het creëren van de lijst wordt gevraagd akkoord te gaan met deze voorwaarden.
  • Het bedrijf of de organisatie is zelf verantwoordelijk voor het up to date houden van de emailadressen. Dit betekent dat als een bezoeker zich afmeldt het email adres ook verwijderd moet worden uit de Customer match email lijst. Tijdens het creëren van de lijst, moet je een link toevoegen naar een pagina waar de klant kan aangeven of hij wel of geen emails wil ontvangen.
  • Nog niet beschikbaar voor Google Shopping
  • Gebruikers hebben controle over het ontvangen van de advertenties. Als een gebruiker een advertentie ziet, die hij heeft ontvangen omdat hij op de Customer Match lijst staat ziet de gebruiker:
    -Een tekst waarom deze advertentie wordt vertoond 
    -Een optie om de advertentie te blokken
    -Een link naar google ads instellingen, waar de advertentie instellingen  gewijzigd kunnen worden.
  • Gebruik csv files die niet groter zijn dan 17MB (ca. 500.000 email adressen)
  • Het hoeft geen Gmail adres te zijn, tenzij je het wilt gebruiken voor Gmail ads, dat kan alleen met Gmail adressen. 
  • Customer Match lijsten kunnen niet worden gebruikt in combinatie met andere RLSA lijsten. 

  • Het is een belangrijk dat de email adressen gesegmenteerd kunnen worden op basis van de data, voordat de lijsten worden geüpload in Google AdWords. Bijvoorbeeld gebruikers die vaak iets bestellen of gebruikers die geïnteresseerd zijn in een specifiek product. Alleen dan ben je als adverteerder in staat om per doelgroep een specifieke boodschap te laten zien.


Wij zijn enthousiast over deze nieuwe targeting optie en gaan ermee aan de slag. Ben jij ook enthousiast geworden na het lezen van dit artikel, houd dan ons blog in de gaten voor best practices, tips & tricks of neem contact op met Marion Niekel of jouw online advertising consultant! 

 
Over Marion Niekel

Marion adviseert haar klanten in de Retail & Travel branche over de optimalisatie van websites en houdt zich bezig met overige online marketing vraagstukken. Marion is Google Adwords Professional. Marion is zelf meer dan 20 jaar werkzaam geweest in de reiswereld.