Enhanced E-Commerce

Veruit de grootste aankondiging is de upgrade van het e-commerce tracking systeem van Google Analytics. Deze had nagenoeg geen updates gezien sinds de aankoop van Urchin in 2005 en was zeker rijp voor verandering.

In de oude (huidige) situatie meten we transacties op de "bedankt" pagina. Deze transacties bevatten producten en prijzen en vormen samen een totaalprijs. Erg interessante informatie, maar de gemiddelde webshop eigenaar komt al snel met vragen die dit model niet ondersteund.

  • "Hoe vaak zien mijn bezoekers dit product getoond in een categorie lijst?"
  • "Hoe vaak klikken mijn bezoekers op dit product vanuit de cross-sell lijst?"
  • "Wat is het verschil in CTR% tussen positie #1 en positie #3 op mijn categorie pagina's"

Het aantal verkochte producten is natuurlijk sterk afhankelijk van de manier waarop dit product wordt getoond en gepromote op de website. Offline retailers weten ook dat de producten die ze in de etalage zetten harder lopen dan de producten achterin de winkel in een hoekje.

Enhanced Ecommerce zorgt er voor dat we deze complete journey van product impression, product view, product in cart, product in checkout en product bought in kaart brengen in Google Analytics.  Vervolgens kunnen we dus de specifieke performance per product zien, maar ook de performance per categorie pagina, cross-sell lijst, up-sell lijst of zoekresultaten lijst.

De vernieuwde product performance reports

 
Buiten de updates aan "product metrics" is de funnel ook vernieuwd. De funnel reports waren altijd al een doorn in het oog van menig analist en zijn nu vanaf de grond af aan opnieuw opgebouwd. De E-Commerce funnel is nu volledig op maat in te richten en bied veel scherpere inzichten binnen één oogopslag.

De vernieuwde funnel reports
 

Was er nog meer?

Zeker, buiten de enhanced e-commerce update die toch wel het grootste was, zijn er nog enkele aanvullende publieke updates aangekondigd (en een hoop classified updates!), bijvoorbeeld:
 

Verbeterde data-import functionaliteit

Naast het importeren van kosten data, wat al een tijdje mogelijk was, kan men nu ook andere type data importeren zoals:

  • User data
  • Campagne data
  • Product data
  • Refund data (binnen enhanced ecommerce)
  • Content data

Dit geeft heel duidelijk één van de hoofd focus punten van het Google Analytics team aan, namelijk het uitbreiden van data in Google Analytics met uw business specifieke data vanuit andere systemen. Hier werd gedurende de sessies ook continue de nadruk op gelegd en is iets waar we nog meer updates rondom kunnen verwachten in de toekomst.

 

Nieuwe API's

Al deze nieuwe data import features zijn natuurlijk nutteloos als we deze data niet handig via API's in kunnen schieten. Daarom is er een hele rits aan nieuwe API's aangekondigd. Sommige API's focussen op het 'beheren' van Google Analytics accounts en zijn dus minder nuttig voor de standaard gebruikers, maar er de "Adwords koppeling" en "Filters toepassen" API maken het leven van ons als bureau en dat van klanten met meerdere websites in ieder geval een stuk makkelijker. Daarnaast is er de nieuwe "Embed" API die het extreem eenvoudig maakt om een bepaalde grafiek ergens op een website te tonen buiten je Google Analytics account.
 

De visie van Google

Uiteraard is er een hoop gedeeld wat op dit moment nog niet publiek gedeeld mag worden. Dit geeft ons echter wel ieder jaar een kijk op de visie van Google wat betreft de verdere ontwikkeling van het product.

Het was de afgelopen maanden al duidelijk dat Universal Analytics het "hek van de dam" was voor een hele rits aan nieuwe features. Een deel daar van is nu (publiekelijk of besloten) aangekondigd en het is duidelijk dat er hard wordt gewerkt om van Google Analytics het beste web analytics pakket te maken, betaald en gratis.

 

De drie focus punten van Google zelf zijn:

Het verzamelen van- (accumulate), analyseren van- & actie nemen op data. In al deze 3 pijlers van Google Analytics zijn ze bezig met grote verbeteringen.

Accumulate (data verzameling)

Zoals de nieuwe data-import functies eerder beschreven al aangeven is het een streven van Google om het zo makkelijk mogelijk voor ons te maken om externe data eenvoudig te koppelen aan Google Analytics data en zo de totale dataset te verrijken. Dit is iets waar we erg veel gebruik van gaan maken en waar veel Maxlead klanten ook zeker van kunnen profiteren. Denk aan het importeren van een "lead-score", een "Customer Lifetime Value" of de specifieke "product marge" van een product in plaats van alleen de omzet.
 

Analyseren

De nieuwe enhanced e-commerce rapporten zijn hier een voorbeeld van, evenals de al eerder geintroduceerde "Unified Segments" functionaliteit. Er worden constant nieuwe analyze methoden toegevoegd aan Google Analytics en er zijn tevens een paar erg interessante (nog besloten) functies aangekondigd. Stay tuned...
 

Action

Om actie te ondersteunen (we moeten immers zelf de acties uitvoeren) is het Google Analytics team constant bezig om de data uit analytics beschikbaar te maken in alle Google (of externe) tools waar mogelijke beslissingen gemaakt worden. Denk bijvoorbeeld aan AdWords en DoubleClick. Dit zullen ze blijven uitbouwen.

Daarnaast is Google Analytics nu ook een plek voor actie geworden, dankzij de geweldige remarketing functionaliteiten die er mogelijk zijn. Ook dit is iets waar we het komende jaar nog meer updates in kunnen verwachten!

Rick Dronkers (Web Analytics consultant)