An enterprise solution

Doordat Google de verschillende tools nu heeft geïntegreerd in een overkoepelende 360 Suite kunnen zowel analisten, marketeers en techneuten samenwerken in één Google Analytics pakket. Hierin zit de toevoegde waarde van de nieuwe 360 Suite.

De integratie van nieuwe en bestaande tools in de 360 Suite spelen namelijk in op de beperkingen van het huidige Google Analytics: het maakt data visualisatie mogelijk (dashboards), er kan worden geëxperimenteerd met content en ook het managen van grote datasets kan nu allemaal binnen één tool. Hiermee stelt de Google Analytics 360 Suite marketeers in staat om een holistische view op de data te houden. Hieronder vind je een opsomming en korte toelichting over de 6 tools die vallen binnen de Google Analytics 360 Suite:

 

  • Google Analytics 360; voorheen Google Analytics Premium

  • Google Tag Manager 360; voorheen Google Tag Manager

  • Google Attribution 360; voorheen bekend als attributie tool “Adometry”

  • Google Optimize 360; dit is een nieuwe A/B test tool van Google

  • Google Data Studio 360; dit is een nieuwe tool van Google

  • Google Audience Center 360; Google lanceert een Data Management Platform (DMP)

 

Google Analytics 360

Google Analytics 360 is in feite Universal Analytics Premium zoals we dat nu kennen. Dit is de pilaar en centrale component waar alle tools op leunen en mee zullen integreren. In Google Analytics 360 zullen nieuwe features blijven komen.

 

Google Tag Manager 360

Google Tag Manager 360 zal in de toekomst meer enterprise features krijgen dan de huidige Google Tag Manager en wordt (nog) gebruiksvriendelijker. Als je Google Analytics 360 als pakket hebt, krijg je hier automatisch ook Google Tag Manager 360 bij. In de toekomst wordt het ook mogelijk om Google Tag Manager 360 als losse tool aan te schaffen.

 

Google Optimize 360

Dit is de A/B en multivariate test tool van Google. Dit is een tool voor website personalisatie en conversieratio optimalisatie. Google Optimize 360 stelt marketeers in staat om meerdere versies van een website te testen zonder dat hier code voor hoeft te worden geschreven.

 

Google Data Studio 360

Google Data Studio 360 is een nieuwe data-analyse en visualisatie tool. Deze tool integreert de data uit alle 360 Suite tools en kan worden aangevuld met andere (grote) data sources, maar voorlopig lijkt het qua datasources op Google te steunen. Met deze tool kunnen marketing data visualisaties eenvoudig en snel worden gedeeld met verschillende afdelingen van een bedrijf.

 

Google Attribution 360

Google Attribution 360 heette voorheen Adometry en is een cross-channel attributie tool. Deze tool neemt bijvoorbeeld ook de invloed van TV campagnes mee (offline media). Hierdoor krijgen marketeers inzicht in de totale marketing mix en de performance per kanaal (zowel online als offline).

 

Google Audience Center 360

Google Audience Center 360 is een Data Management Platform en werkt op dit moment alleen samen met Adwords, Google DBM, Google DCM (dus alleen met Google producten, geen third party data en geen andere DSP's - demand side ad-platforms). Google Audience Center 360 helpt marketeers klanten te bereiken via verschillende kanalen en devices.


Meer weten over de nieuwe Google 360 Suite? Neem contact op met het Analytics team van Maxlead via 071-5425306 of analytics@maxlead.com. 

          
Over Eline Grooten

Eline is afgestudeerd als marketeer aan de VU in Amsterdam en heeft tijdens haar studie gewerkt bij Unilever en Blauw Research. In het Web Analytics team kan Eline haar analytische vaardigheden goed kwijt. Ze haalt veel energie uit het omzetten van Web Analytics data naar concrete marketing adviezen ter optimalisatie van websites.