Stop de focus op aantal fans

Precies een jaar geleden, tijdens het allereerste Facebook Marketing Congres, werd er al gezegd dat we verder moesten kijken dan het aantal fans, maar dat we moesten focussen op engagement met je pagina (IPM). Dit jaar nog stelliger: ”De focus op het aantal fans is management Porn” en “weggegooid geld”,  “Het aantal fans kan als KPI van het lijstje verwijderd worden” aldus Hans Malta van Burst
 
 
Waar moeten we ons nu op focussen? Dat is bereik van je posts. Nu het organische bereik van je Facebook posts gemiddeld zo’n 6% is, is het de uitdaging om content te creëren die zo geweldig is dat men dit vanzelf gaat delen en wellicht zelfs Viral gaat. Met behulp van advertising kun je dit bereik nog verder vergroten.

 

Stop pushing shit

“Bad marketeers ruin everything”, aldus Peter Minkjan van Likeconomics, tijdens de opening van het congres. De tijd van de Like, share & Win acties is definitief voorbij. We moeten dus nieuwe manieren vinden voor succesvolle Facebook inzet.
“Stop pushing Shit, serve beautiful content”, een uitspraak van Hans Maltha die blijft hangen. Content is meer dan ooit King, ook op Facebook; content die mooi is, die je raakt en ertoe doet.

 

Polle de Maagt noemt het zelfs de “verdebilisering” van het internet in zijn levendige presentatie Waar is de Liefde? Je struikelt tegenwoordig over de copy paste posts, de like & win acties, de inhakers en de viral video shooters op elke straathoek. Hoe kijken we over 20 jaar terug op Facebook? Met een lach of met schaamte? Hij pleit voor meer liefde op Facebook en verwijst daarbij onder andere naar acties die KLM de afgelopen jaren heeft ingezet om zijn klanten blij te maken. Bouw dingen die klanten willen, overtref verwachtingen en wees persoonlijk. Dus stop pushing shit, maar maak shit die ertoe doet!

 

Facebook is Petrol & Content is Fire

All social networks are petrol & Content is fire. Een pleidooi om Facebook te zien voor wat het is: een sociaal platform. Wat vroeger email was is tegenwoordig Facebook; Het zorgt ervoor dat we elke dag “top of mind” blijven bij onze klanten.

Uit de presentatie van bestseller auteur Jay Baer blijkt dat 84% van je fans bestaande of voormalige klant is. Maar benadrukt hij; “Bouw geen gehele business strategie rondom Facebook”. Gebruik en zie het niet puur als acquisitiemiddel. Facebook is zo veranderlijk, net als alle andere sociale netwerken. Zet Facebook vooral in als tactiek. Content is fire: concentreer op datgene wat je wel bezit (website) en profiteer van de kracht van Facebook voor het verbeteren van je content en het realiseren van je business doelstellingen. Facebook is een uitstekend middel om te zien wat er leeft bij je fans, om nieuwsbrief inschrijvingen te krijgen, als leadnurturing middel, gebruik Facebook om het bereik van bestaande content te vergoten en gebruik het om user generated content (van klanten en medewerkers) te genereren.

 

Show me the money

Met een organisch bereik van krap 6% is de tijd van free exposure definitief voorbij. Facebook verdient goed aan advertising. En het mag voor adverteerders best wat kosten, want Facebook is een goede bron voor leadwerving en direct sales. Maar het is ook gewoon een van de vele online advertentiekanalen.

Facebook is geen eiland, maar een cocktail, aldus Pieter voogt van PauwR. Mix Facebook met Search, Display, Retargeting en andere sociale netwerken. Gebruik Facebook ook als testingplatform voor marktonderzoek.

Adwords, LinkedIn, Twitter en Facebook strijden onderling om enorme mediabudgetten. Slimme adverteerders schuiven hun budget naar het platform dat de hoogste ROI biedt. Learning: Focus op ROI en zorg dat je alles meet en analyseert in 1 systeem.

 

Be personal

Aljo Hartgers van Cuppajo gaf in zijn presentatie David vs Goliath een sterk David-voorbeeld. Anja Geertsma is een kleine zelfstandige kunstenares die muurschilderingen in kinderkamers maakt. Haar Facebook stijl is authentiek: een echt mens met een echt verhaal, inspelend op emoties, eigen ervaringen, gevoelens en beslommeringen en  dat delen met fans. Met succes! Anja heeft 40.934 fans en is volgeboekt tot maart 2015.

 

In de breakoutsessie met Coolblue (ondertussen 350 online shops) werd de persoonlijke benadering nog eens verder geïllustreerd. Coolblue hanteert het Alles voor een Glimlach :-) principe. De webshop expert gaat ver om het zijn klanten tevreden te maken, heel ver.. Met een groot social media team zorgen ze voor persoonlijke customer care. Zo worden vragen op Facebook en Twitter niet  vanuit de corporate pagina beantwoord maar door individuele medewerkers. Eén van die medewerkers is Bas. Bas heeft ook een eigen pagina en beantwoordt jouw vraag aan Coolblue persoonlijk en binnen 30 minuten. Eva Nooitgedacht en Reza Schott, mondhoekmarketeers, vertellen hoe ver ze gaan om tevreden klanten te behouden. Toen een man voor zijn trouwdag een keukenmachine bestelde voor zijn vrouw en die niet op voorraad bleek voor de aangegeven tijd, raceden de mensen van de customer care naar de winkel om daar de keukenmachine te kopen en deze vervolgens persoonlijk af te leveren bij de verontruste klant. Hoever kun je gaan!? Als de klant uiteindelijk met opgekrulde mondhoeken de pagina verlaat, dan is Coolbue tevreden.

 

Testing & Targeting

Hoe maak je snel meters in klantenbinding en leadwerving? Tips voor slim adverteren in Facebook met behulp van Custom audiences: 

  1. Gebruik het emailbestand van je klanten en/of leads als custom audience in FB

  2. Plaats een Facebook pixel op je website voor retargeting doeleinden

  3. Gebruik de Lookalikes van je doelgroep die Facebook voorstelt

Voor wie dieper wil graven: Graph Search is een methode om meer inzicht te krijgen in de interesses van je doelgroep. Van welke pagina’s en groepen zijn jouw fans nog meer fan? Welke apps gebruiken ze vooral? Hebben ze favoriete muziek, films, boeken? Door hierop te targeten (in combinatie met andere settings) kun je een breder relevant potentieel bereiken. Puntje: alleen in de Engelstalige setting te gebruiken.

Specifieke doelgroepen: Facebook biedt steeds meer ‘prefab‘ doelgroepen aan: ouders met kinderen in een bepaalde leeftijd, mensen die binnen 3 weken op reis gaan naar Azië etc.

In de Advanced Facebook Advertising sessie benadrukte Wilco de Kreij verder het belang van Split testing in advertising. Maak altijd meerdere adgroups die je tegen elkaar test voor optimaal resultaat met focus op ROI. Bijvoorbeeld zijn mannen- vrouwen, desktop-mobile, sidebar-newsfeed. Andere tip van Wilco was om ook eens te kijken bij Audience Insights op je Facebook pagina om te checken wie precies je fans zijn.

 

 

 

         

Alle afbeeldingen komen uit de presentaties van het Congres Facebook Marketing

De Facebook Marketing Congres presentaties zijn online beschikbaar.

Meer weten over Facebook Marketing? Neem dan contact op met het Maxlead Social Media Team