Combineer Google Grants met een betaalde Google AdWords account

Hoewel het Grantsprogramma ruime mogelijkheden biedt voor vertoningen binnen je doelgroep, benut je met een Grants account een fractie van alle Adwords mogelijkheden. Een gecombineerde inzet van Grants en een betaald Adwords account biedt uitkomst. Maak onderscheid tussen functionaliteiten die je alleen betaald moet of kan inzetten. Duidelijke conversiedoelen rechtvaardigen betaalde inzet: Een branding campagne via Display zal een indirect effect op je Grants campagne hebben; de via Grants opgebouwde doelgroeplijsten kun je met een andere boodschap opnieuw bereiken via een retargeting campagne; of target via RLSA. Bij Remarketing voor Search kun je bijvoorbeeld bredere zoekwoorden inzetten voor herhaalbezoekers. RLSA kun je alleen inzetten in een betaalde Google AdWords account.

De belangrijkste Do’s en Dont’s van Google Grants op een rij:

Do’s

  • Vertoning in Google Zoeknetwerk
  • Dynamic Search Ads
  • Sitelinks
  • Locatie extensies
  • Review extensies
  • Oproep extensies
  • Highlight extensies
  • Recensie extensies
  • website informatie extensies

Dont’s

  • Vertoning in Google Zoekpartners
  • Vertoning in Google Display Netwerk (Display en Remarketing)
  • Vertoning in Google Zoeknetwerk met Display Select
  • RLSA
  • Shopping
  • Video advertenties
  • Gmail sponsored promotions
  • Mobiele-app-installaties
  • ​Mobiele-app-engagement
  • App extensies

Aandachtspunten bij het aanvragen van Google Grants

Het aanvragen van Google Grants bestaat uit 3 stappen: 

  1. Registreer je via de Grantspartner Techsoup 
  2. Maak een Google Adwords account aan en volg hierbij de exacte instructies op van Grants: onder meer de instelling op valuta US$ en voeg géén betalingsmethode toe. Deze settings kun je niet terugdraaien. Er zal een nieuw account moeten worden aangemaakt als het verkeerd gaat.
  3. Voor de bevestiging via Techsoup ontvang je een validatietoken. Met deze code kun je je aanmelden voor het Google for non-profit programma waar Adwords Grants onderdeel van uit maakt. Hier moet je ook het klant-id doorgeven van het in stap 2 aangemaakte account.

Veelal binnen 1 tot enkele dagen gaat bij goedkeuring het Adwords account automatisch in werking. Zorg ervoor dat je dus al enkele campagnes klaar hebt staan, zodat je het moment niet mist.

Hoe besteed ik alle Grants dollars (nuttig)?

Nu heb je dan eindelijk een werkend Grants account. Met enkele campagne kom je nog niet aan het maximaal besteedbare dagbudget van $329. Zeker met alle eerder genoemde restricties en de concurrentie van andere charitatieve organisatie. Bekijk de 5 tips om Google Adgrants beter te benutten

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Grants? Neem dan contact op met René de Vries
 

René is Online Advertising Consultant bij Maxlead en actief binnen de Public, Recruitement en Non-Profit branche. Een ervaren consultant, gespecialiseerd in search-, display-, video- en Linkedin-advertising. 
 
Na zijn studie International Tourism Management is hij werkzaam geweest als marketing manager aan de klantzijde. Verder kun je René alles over het Google for Non-Profit en Ad Grants programma, Lead generation, Lead nurturing, branding en awareness campagnes vragen.