1. Wat is het verschil tussen sitelink extensions en callout extensions?
  2. Waarom verschilt het aantal conversies tussen Google AdWords en Google Analytics?
  3. Hoe groot moeten mijn remarketinglijsten zijn om te kunnen gebruiken voor display remarketing en voor RLSA?
  4. Wat zijn de vereisten van een Feed voor Google Shopping?
  5. Wat zegt het aantal clicks bij de call extensions? Zijn dit daadwerkelijke telefoontjes?
  6. Waarom wordt mijn advertentie niet vertoond in de zoekresultaten?
  7. Wat zijn de voorwaarden facturering achteraf?
  8. Wat is een goede benchmark voor mijn resultaten?
  9. Wat is de waarde View-through conversies t.o.v. directe conversies?
  10. Waar plaats ik mijn remarketing- en conversiescripts?

Wat is het verschil tussen sitelink extensions en callout extensions?

Met sitelinks extensions kunt u extra links naar specifieke pagina´s van uw website bij uw advertentie vermelden. Per advertentie kunt u minimaal 2 en maximaal 10 sitelinks maken. Google bepaalt op basis van de performance welke sitelinks vertoond worden. Callout extensions zijn extra tekstregels die onder de advertentietekst getoond worden. Hier kunt u extra informatie over uw bedrijf of product opgeven. Per advertentie geeft u minimaal 2 en maximaal 4 callout extensions op. Callout extensions kunt u bijvoorbeeld gebruiken om promoties, kortingen of Unique Selling Points onder de aandacht te brengen.
 
 
Callout extensions lijken op sitelink extensions, maar ze verschillen wel van elkaar:
  • Sitelink extensions zijn klikbaar, callout extensions zijn niet klikbaar
  • Omdat callout extensions niet klikbaar zijn, zijn ze gratis. Een klik op een sitelink extension geldt als klik op de advertentie. U betaalt er dus voor, want voor een klik betaalt u altijd dezelfde prijs als bij elke andere klik op de advertentie.
  • Sitelink extensions verwijzen naar een landingspagina. Callout extensions zijn niet klikbaar. Ze zijn er alleen maar voor om op te vallen en extra aandacht naar uw advertentie te trekken.

Waarom verschilt het aantal conversies tussen Google AdWords en Google Analytics?

Zowel in AdWords als in Analytics kunt u conversies bijhouden. Deze worden op een andere manier berekend, daarom kan het zijn dat u verschillen ziet.
 
Oorzaken van verschillen tussen AdWords en Analytics conversies kunnen zijn:
  • Verschil in toekenning van de conversie: in Analytics wordt het tijdstip van de daadwerkelijke conversie gerekend, in AdWords het tijdstip van de laatste klik op de advertentie. 
  • Verschil in snelheid: Analytics heeft tot 3 volledige dagen nodig om alle data weer te geven. In AdWords gaat dat sneller. Meestal zijn de data na 2 uur al compleet.
  • Verschil in leeftijd en geldigheid van cookies: AdWords cookies zijn standaard 30 dagen geldig, cookies van Analytics standaard 6 maanden. Hierdoor kan het aantal conversies in Analytics hoger zijn. 

Hoe groot moeten mijn remarketinglijsten zijn om te kunnen gebruiken voor display remarketing en voor RLSA?

Voordat u een remarketinglijst in campagnes in het Google Display Netwerk kunt gebruiken moet deze minimaal 100 actieve gebruikers (cookies) bevatten, die de afgelopen 30 dagen zijn toegevoegd. 
Wilt u de remarketinglijst gebruiken voor RLSA, dan moet de lijst minimaal 1.000 actieve gebruikers (cookies) bevatten. Dit is in verband met de privacy van de bezoekers in uw remarketing lijst. 
 

Wat zijn de vereisten van een Feed voor Google Shopping?

Om te adverteren in Google Shopping hebt u een datafeed nodig. Een datafeed is een bestand dat bestaat uit een lijst met producten. De lijst moet in .txt of .xml formaat geüpload worden in uw Merchant Center. De datafeed moet voldoen aan een aantal verplichte kenmerken, zoals een productbeschrijving, de prijs en een link naar de pagina op de website. Welk kenmerk verplicht is, hangt af van het type product dat u verkoopt. Google maakt onderscheid tussen kleding, op maat gemaakte producten, media, boeken en overige producten. De vereisten verschillen ook nog eens per land. 
 
Voordat u een datafeed maakt is het verstandig te kijken naar het overzicht van Google van verplichte en optionele kenmerken.  Mist u namelijk een verplicht kenmerk, dan mist u waarschijnlijk ook vertoningen in Google Shopping.
 

Wat zegt het aantal clicks bij de call extensions? Zijn dit daadwerkelijke telefoontjes?

Het aantal kliks dat u ziet staan bij de statistieken van het tabblad Ad Extensions zegt niet direct iets over het daadwerkelijke aantal telefoontjes dat u hebt gekregen via de call extension.
 
 

Als u meer inzicht wilt hebben in het aantal telefoontjes, selecteert u ‘click type’ in het menu ‘segment’ van de campagne of advertentiegroep. Hier ziet u hoe vaak er is geklikt op de advertentie toen deze werd vertoond met de extensies van de campagne of advertentiegroep. 

 

 

Waarom wordt mijn advertentie niet vertoond in de zoekresultaten?

Niet vertoonde advertenties binnen search kunnen uiteenlopende redenen hebben. Een zoekresultaat is een momentopname. Bovendien zijn zoekresultaten in specifieke gevallen gepersonaliseerd en kan dus voor elke zoeker anders zijn. Een voor de hand liggende reden voor een niet vertoonde advertentie kan zijn een laag vertoningsaandeel (VA). Een verloren VA (budget) duidt op een dagbudget dat niet toereikend is voor het aantal keer dat een advertentie in aanmerking kan komen voor een vertoning. Een snelle oplossing is het verhogen van het dagbudget en een aanscherping van je max. CPC.  Verloren VA (positie) houdt in dat de advertentie door een te slechte positie niet vertoond is. Veelal door een combinatie van een lage kwaliteitsscore dan wel niet in combinatie met een te laag bod. 
 
Wilt u een objectief resultaat op een specifiek zoekwoord? Maak dan gebruik van de Google AdPreview tool
 

Wat zijn de voorwaarden facturering achteraf?

Facturatie achteraf kan bij een startend bedrijf vaak niet direct bij aanvang van een nieuw AdWords account. De beste methode om snel te kunnen adverteren is via creditcard. Een andere mogelijkheid is automatisch incasso. Via een incasso wordt er periodiek vooraf een bedrag van €500 afgeschreven. Wilt u als starter in aanmerking komen voor facturering achteraf, dan kan dit in de regel pas na het beheer van een account wat 6 tot 12 maanden actief is en in minimaal 3 maanden ten minste €5.000 heeft besteed.
 
Kunt u niet een half jaar tot een jaar wachten? Dan heeft u ook de mogelijkheid om hier via een van de volgende stappen direct voor in aanmerking te komen:
  1. Google doet een kredietwaardigheidscheck
  2. Via een garantstelling van een moederbedrijf
  3. Door een betaling van een waarborg
  4. Of via een bankgarantie

 

Wat is een goede benchmark voor mijn resultaten?

Een benchmark hangt van vele factoren af: Wat zijn je doelstellingen, propositie, in welke sector bent u werkzaam? Voor Display heeft Google een Display Benchmarks tool  geïntroduceerd. Dit geeft goede inzichten in trends en gemiddelden per land, periode en branche. Wil je uitgebreidere informatie, dan kan een Google accountmanager u voorzien van specifieke verticals voor jouw branche.
 

Wat is de waarde View-through conversies t.o.v. directe conversies?

Display is een goed middel om uw naamsbekendheid en bewustwording onder de doelgroep te versterken. Met deze doelstelling wordt display advertising dan ook vaak ingezet. In veel gevallen is display als eenzijdige harde conversie-aandrijver niet rendabel. Binnen de Customer Journey  neemt display veelal zijn plaats in boven aan de trechter als een van de eerste contactmomenten met de doelgroep.
 
Om display meer waarde te geven binnen het volledige conversietraject werkt AdWords naast directe conversions, met view-through conversies. Deze indirecte conversies zijn gebaseerd op display tekst- of banneradvertenties die mogelijk hebben bijgedragen aan een directe conversie. Een potentiele kandidaat heeft niet op de vertoonde advertentie geklikt, anders wordt het als directe conversie gerekend. Op een later tijdstip is die persoon via een ander kanaal dan AdWords (direct, organisch, etc.) als nog op de website terecht gekomen en geconverteerd. We kunnen dus aannemen dat display een aandeel in heeft gehad in de naamsbekendheid van het bedrijf. 
 

Waar plaats ik mijn remarketing- en conversiescripts?

Een conversiescript, ook wel conversiepixel genoemd, wordt geplaatst op de pagina ná een succesvolle actie die je graag wilt toekennen aan de inzet van een campagne. Dit is vaak de bedank- of bevestigingspagina. Dit dient een unieke pagina te zijn, die niet op een andere manier dan een succesvolle actie te bereiken is.  
 
Een succesvolle actie kan onder meer zijn:
  • Aankoop
  • Offerteaanvraag
  • Contactformulier of nieuwsbriefinschrijving
  • Whitepaper download 
  • Soft conversies als een aantal bekeken pagina of een minimale bezoekerstijdsduur
 
In tegenstelling tot een conversiescript, wordt een remarketingscript op alle pagina’s van de website geplaatst, inclusief de bedanktpagina’s en dergelijke. In AdWords worden vervolgens remarketinglijsten opgebouwd door middel van regels: Bezoek aan specifieke pagina’s, voor of na een specifieke datum of een combinatie hiervan.