Microsoft & Bing
Hoe zat het ook alweer? Bing is natuurlijk onderdeel van Microsoft. In de 40 jaar dat Microsoft bestaat zijn er 3 CEO’s geweest. Bill Gates, Steve Ballmer en sinds 2014 Satya Nadella. De huidige CEO heeft een hoop plannen met Bing Advertising en is veel aan het veranderen. In de huidige strategie is Bing het hart van Microsoft, waarbij alle producten en devices met elkaar communiceren. Met Bing als centrale rader voor alle Microsoft producten is een veel belovende structuur neergezet, of zoals Bing het zelf in name van Ellen Akkerman zegt  “we zijn opgegroeid”, daarbij hoort uiteraard een aanpassing in het logo. 

Het logo, de interface, de editor en nieuwe features, in korte tijd is een hoop veranderd en dat lijkt een positieve uitwerking te hebben als het gaat om marktaandeel.

Een groeiend marktaandeel van Bing

Het is je vast niet ontgaan… Iedereen die Windows 10 installeert op z’n computer of laptop maakt automatisch gebruik van de Bing zoekmachine die volledig is geïntegreerd op het device. Dit heeft gezorgd voor een verdere groei van het zoekvolume in Bing. Volgens de cijfers van Microsoft blijft 90% van de Windows 10 gebruikers (onbewust) gebruik maken van Bing als standaard zoekmachine. Momenteel heeft Windows 10 zo’n 350 miljoen gebruikers. Naar verwachting zal het aantal wereldwijd binnen een jaar groeien tot 1,5 miljard. Dit heeft tot gevolg dat het marktaandeel vanaf desktop zeer sterk aan het toenemen is tot een kleine 10% in Nederland maar zelfs 18% in het Verenigd Koninkrijk, hierbij is echter mobiel verkeer niet meegenomen. Als we kijken naar het marktaandeel van mobiel in Q1 in Nederland dan heeft Bing met 0,89% nog een lange weg te gaan ten opzichte van Google met 98%.

4 redenen waarom je ook alweer moet adverteren op Bing 

Tijdens de Bing Day werden we uiteraard nog eens goed herinnert waarom we ook alweer moeten adverteren in Bing:

1- Koopkrachtigere doelgroep

Tijdens de presentaties werd het nogmaals benoemd; de meeste Bing gebruikers hebben vaak niet eens door dat ze (standaard) gebruik maken van de Bing zoekmachine. Over het algemeen zijn het de jongeren die snel en eenvoudig hun zoekmachine wijzigen van Bing naar Google. Volgens Bing is de grootste doelgroep die hun zoekmachine gebruikt 35 jaar of ouder en laat nou net deze doelgroep relatief meer te besteden hebben, dan de doelgroep onder de 35 jaar.  

2- Marktaandeel van bijna 10% die je anders mist

Nu Bing al bijna 10% van het marktaandeel binnen het zoekmachinelandschap bezit, is het een gemiste kans om Bing niet in te zetten als search-kanaal. Ben je als adverteerder actief binnen Google, dan is het volgens Bing en volgens ons ten zeerste aan te raden om Bing naast Google in te zetten en het dus niet te vervangen. 

3- Lagere klikprijzen & minder concurrentie

Omdat gek genoeg de meeste adverteerders de toegevoegde waarde van Bing nog niet inzien is de concurrentie-intensiteit in Bing lager en daardoor dus ook de klikprijs. 

4- Hogere return on investment

Doordat adverteerders in Bing lagere klik prijzen betalen en het aantal conversies dat via Bing wordt binnengehaald een lagere kostenpost met zich meebrengt is de CPA in Bing vaak flink lager dan in Google CPC. Hierdoor zien we dat de return on investment in Bing hoger is dan Google CPC.

Praktische Tips voor Bing Adverteren

Campagnes synchroniseren

Zelf campagnes bouwen en monitoren in Bing is een mogelijkheid, maar aangezien je in Bing vaak niet voldoende data hebt opgebouwd om representatieve keuzes te maken, is het aan te raden gebruik te maken van de synchronisatie-tool van Bing. Hiermee kun je eenvoudig campagnes die je in Google AdWords hebt staan, dupliceren in Bing. Eén van de nadelen is wel dat je in de meeste gevallen een hoop foutmeldingen krijgt. Voor je alles kunt uploaden moet je alle foutmeldingen verhelpen. Bing belooft hier zo snel mogelijk een oplossing voor te bieden, waardoor het aantal foutmeldingen minimaal wordt of zelfs helemaal verdwijnt.

Impression share van 100%

Een andere bruikbare tip is dat het vaak een gemiste kans is als je niet 100% van de 'impression share' bezit in Bing. Als adverteerder wil je full exposure hebben in Bing en aangezien de kosten relatief laag zijn, kunnen de meeste adverteerders zich wel permitteren om 100% van de serps zichtbaar te zijn.

Breder adverteren

Daar waar het te duur is in Google om te adverteren op bepaalde zoekwoorden, biedt Bing lagere prijzen. Aangezien de concurrentie en de klikprijzen lager zijn, is dit volgens de Bing expert die deze presentatie gaf zeker het testen waard! Daar waar degene die de presentatie gaf het vertrouwen had volledig breed te adverteren in Bing (dus zonder modifier), zijn wij iets defensiever en zullen wij dit minder snel doen. Echter is het voor elke klant natuurlijk wel het testen waard.  

Data analyseren met een analytics tool

Wil je al je search-kanalen goed en eerlijk analyseren? Maak dan gebruik van Google Analytics, of een andere analyse tool. Hiermee heb je de helicopter-view en kun je data tussen Bing en Google AdWords eerlijke beoordelen doordat je ontdubbeling tegengaat.  

Wat ook mogelijk is in Bing, maar wat niet werd genoemd is dat de kosten-data vanuit Bing geïmporteerd kunnen worden in Analytics, waardoor je naast conversie-data nu ook kosten-data inzichtelijk kunt maken.

Released &  Upcoming

Call out review extensions

Vanaf nu is het ook mogelijk om USP's weer te geven in de advertentieteksten, ook wel call-out extensions genoemd. Daarnaast kun je reviews die je ontvangen hebt vertonen in de advertenties van 'third party review bronnen'.

Remarketing in Paid Search

Een lijst opbouwen van minimaal 1.000 bezoekers en hier in de toekomst op- of juist afbieden is vanaf nu mogelijk in Bing. Ook kun je de remarketinglijsten uitsluiten in bepaalde campagnes. In de praktijk zien we dat dit alleen voor klanten van een groter formaat interessant is door te voeren. In Bing moet je zelf lijsten opbouwen (kun je niet exporteren uit Google). Aangezien het verkeersvolume niet zo heel hoog is, is het voor veel klanten een hele opgave lijsten op te bouwen die groter zijn dan 1.000 bezoekers.

Bing Ads Editor 11

De Bing editor van Microsoft was erg vatbaar voor crashes, vaak traag en in een aantal gevallen moest je goed zoeken voordat je de optie vond die je wilde hebben. Met de komst van de nieuwe editor is een deel van de problemen verholpen. De editor is nu een stuk sneller (hoewel er zeker nog ruimte is voor verbetering), loopt niet zo vaak meer vast als voorheen en lijkt steeds meer op de Google AdWords Editor, wat het voor online marketeers eenvoudiger maakt om mee te werken.

NB: de verwachting is dat de MAC Bing-editor nog voor het eind van dit jaar gelanceerd wordt.

Bing Shopping

In Frankrijk, Duitsland in het Verenigd Koninkrijk is het reeds geintroduceerd: Bing Shopping. Een goede en mooie stap voor Bing om naast search advertenties net als Google nu ook shopping advertenties weer te geven (advertenties met minder tekst, maar wel met een plaatje). Bing shopping is naast search ads een toevoeging aan de volledige serp op Bing.

Coming soon

Enhanced CPC

Het automatisch verhogen van de bieding op een zoekwoord als de kans op een conversie groter is. Een adverteerder kan zelf een target CPA instellen. Op basis van dit target gaat Bing vervolgens automatisch af- of opbieden op zoekwoorden. Dit is iets wat Bing binnenkort graag wil lanceren als optie voor adverteerders.

Labels

Voor vrijwel alle online marketeers een ontzettende verrijking. Labels stellen je in staat als online marketeer zoekwoorden, advertenties, advertentiegroepen en campagnes een label mee te geven. Op deze manier kun je bijvoorbeeld snel en eenvoudig een actie aanzetten of uitzetten.

Upgraded URL's

Niet direct de wens van online marketeers, maar wel een must, om de UR'Ls binnen advertenties schoon te krijgen. Ook zijn upgraded URL's handig voor iedereen z'n advertenties synchroniseert. Daar waar tot dusver in Google alleen nog maar 'final' URL's zichtbaar zijn, zie je in Bing nog steeds 'destination' URL's.

Shared Budgets

Heb je een vast dagbudget voor een aantal specifieke campagnes, dan kun je binnenkort in Bing gebruik gaan maken van shared budgets. Op deze manier kun je eenvoudiger en veel overzichtelijker je budgetten managen binnen Bing (met name voor grotere klanten met meerdere accounts is dit een interessante optie).

Longer term

Multi-Account Management

Bing geeft aan de gemakkelijkheid die het MCC bezit te willen gaan nabootsen. Hierdoor wordt het eenvoudiger te schakelen tussen accounts en wordt de view die je als MCC-gebruiker hebt een stuk overzichtelijker.

Expanded text ads

Google is momenteel aan het testen met expanded ad texts. Hiermee heb je als adverteerder meer advertentieruimte, wat ervoor zou moeten zorgen dat je door-klik-ratio gaat stijgen. Hieronder een voorbeeld van de expanded text ads, welke Bing nagenoeg exact wil nabootsen:

Structured Snippets

Om meer advertentieruimte te claimen wil Bing net als Google structured snippets introduceren. Met structured snippets kun je als adverteerder meer informatie kwijt over bijvoorbeeld: faciliteiten, locaties, merken, typen en meer.

Native Ads

Advertenties die geintegreerd zijn in de websites. Dit zullen voornamelijk dynamische banners zijn. Bing wil door middel van native ads ervoor zorgen dat de gebruiker niet in de gaten heeft dat een advertentie wordt voorgeschoteld, omdat de advertentie volledig is geintegreerd in de website.

Dit Bing Event was zowel voor een strategisch beeld op de ontwikkeling van het platform en Microsoft breed zeer interessant, als wel de specifieke ontwikkelingen en progressie van Bing Ads. We kijken uit naar de nieuwe releases en volgen de ontwikkelingen in de groei die Microsoft verwacht op de voet.

 
Over Maurice Kaan

Maurice is een nuchtere Noord-Hollander die ervaring heeft opgedaan in online marketing bij het familiebedrijf van zijn ouders. Hij is gestart in de Maxlead Academy om zich verder te ontwikkelen als online marketeer. Maurice is afgestudeerd marketeer en door zijn ervaring in het bedrijfsleven is hij in staat mee te denken met de doelstellingen van onze klanten.

 

Over Ashvien Jitan

Tijdens zijn opleiding Commerciele Economie raakte Ashvien geïnteresseerd in Online Advertising. Na zijn afstudeerscriptie bij Maxlead te hebben afgerond is Ashvien opgenomen in het retail- en travelteam waar hij nu werkt als jr. search advertising consultant. Hij houdt zich niet alleen met search bezig maar heeft ook een passie voor display.