Het volledige artikel is in februari voor de uitrol van AMP gepubliceerd op Marketingfacts.nl. In onderstaand blogartikel zijn een aantal aanvullingen van na de lancering van AMP toegevoegd. 
 

AMP als rankingfactor?

Google kondigde in december vorig jaar aan om vanaf eind februari 2016 deze Accelerated Mobile Pages in de mobiele zoekresultaten op te gaan nemen. Reden voor SEO’ers over de hele wereld om AMP onder de loep te nemen en te zien welke ‘winst’ er te behalen is en of AMP op termijn een mobile rankingfactor kan gaan worden. Eén ding is zeker, in de huidige plannen van Google krijgen AMPs een prominente plek in de zoekresultaten (zie verderop). 
 

Even technisch, wat zijn AMP?

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. Dit zijn pagina’s die getoond worden op mobiele apparaten en geoptimaliseerd zijn om zo snel mogelijk te laden. AMP kun je zien als een uitgeklede versie van de originele pagina. Om de laadsnelheid te bevorderen geeft Google aan de AMP ook te zullen cachen; dit houdt in dat deze pagina’s geladen worden vanaf een server zo dicht mogelijk bij de ontvanger met als voordeel dat de pagina nog sneller geladen wordt. Dit werkt volgens hetzelfde principe als wanneer content via een content delivery network (CDN) verspreid wordt. 

Afbeelding van Moz.com – What You Need to Know About Accelerated Mobile Pages (AMPs) - Whiteboard Friday

Is jouw website interactief, of maak je veel gebruik van widgets, dan is AMP waarschijnlijk niks voor jou. Niet elke widget zal namelijk ondersteund worden op AMP. Schrijf je veel artikelen of heb je een nieuwswebsite? Dan is deze ontwikkeling zéker interessant om mee aan de slag te gaan.

Hoe zien AMPs er in de zoekresultaten uit?

Als Google in februari de AMP-versie in zijn zoekresultaten laat zien, zullen deze pagina’s bovenaan de resultaten in een carrouselvorm getoond worden. Het doel is gebruiksvriendelijkheid: een gebruiker kan snel door de artikelen heen scrollen door van links naar rechts te swipen. 

 

Deze carrousel zal vanaf de lancering alleen beschikbaar zijn voor nieuwsberichten. In een later stadium kunnen hier ook ander soort pagina’s in getoond gaan worden, afhankelijk van de zoekopdracht. Mocht het tonen van AMP verder doorgevoerd worden, dan kan dit effect hebben op pagina’s die niet in de carrousel staan. Een gebruiker swipet immers van links naar rechts, in plaats van naar beneden te scrollen. Sta je niet in de carrousel? Dan zal dit jouw click through rate, en je organische verkeer, op mobiele devices ernstig kunnen benadelen…

Belangrijk: Google gaf in de hangout van 22 januari 2016 aan dat zij in de toekomst ook AMP-versies van bijvoorbeeld retail of travel websites willen opnemen in de zoekresultatenpagina. Volgens Google staat de gebruikerservaring voorop, en zijn users gebaat bij een snelle pagina.

Goed om te weten: Vanaf een AMP kun je gewoon links plaatsen naar de niet AMP-versie van dezelfde pagina of een andere pagina binnen jouw website. Google snapt dat een bezoeker die binnen komt op een AMP-versie, naar een responsive of adaptive versie van de pagina kan gaan, omdat daar meer mogelijk is qua interactie. Bijvoorbeeld om een reservering te maken of om reviews te lezen of te plaatsen. Met andere woorden; niet je gehele website hoeft als AMP beschikbaar te zijn.

 

Hoe kom ik aan AMP?

Stel, je wilt aan de slag gaan met AMP, waar moet je dan beginnen? Werk je met een ‘bekend’ CMS zoals WordPress of Drupal, dan is er al een plug-in beschikbaar waarmee je AMP kunt activeren. Werk je met een CMS wat geen plug-ins heeft of werk je zonder CMS? Dan zal je of zelf (mits je HTML en CSS kennis hebt) aan de slag moeten of je webbouwer bellen.

Heb je de basiskennis en wil je alvast inlezen in AMP, dat kan. Google heeft een uitgebreide manual beschikbaar gesteld welke zelfs met geringe HTML kennis te begrijpen is. Het daadwerkelijke opmaken van een AMP-versie is natuurlijk een ander verhaal.

Plug-ins voor WordPress

Zelf ben ik uiteraard met AMP aan de slag gegaan voor een WordPress website. Vanuit het AMP project is er een standaard WordPress plug-in ontwikkeld welke gemakkelijk te installeren is. Deze plug-in zorgt dat er van elk nieuwsbericht/blogartikel ook een AMP versie beschikbaar is. Deze plug-in heeft als nadeel dat je zelf geen invloed kunt uitoefenen over hoe de AMP versie van een artikel er uit komt te zien. En natuurlijk ook belangrijk, je hebt geen mogelijkheid voor het toevoegen van Analytics via de plug-in en je ads worden niet overgenomen dan wel omgezet naar AMP. Hiervoor zal je met een andere plug-in moeten werken.

De WordPress plug-in die ik zelf het prettigst vind voor AMP is PageFrog. Met PageFrog heb je wel invloed op het uiterlijk van de AMP versie en je kan ook op een makkelijke manier Google Analytics toevoegen aan je AMPs. Daarnaast is PageFrog er niet alleen voor AMP maar ook ‘Instant Articles’ van Facebook. 

 

Afbeeldingen aan je AMP toevoegen

Waar je rekening mee moet houden wanneer je wilt dat jouw AMP’s in de carrousel in Googles zoekresultaten terecht komen is dat je elke AMP van een afbeelding moet voorzien. Wanneer je dit niet doet zal je in de Structured Data Testing Tool de volgende melding krijgen:
 

 

AMP is een ‘uitgeklede versie’ van HTML, hoe zit dat dan met advertenties?

De meeste advertenties worden door AMP ondersteund en kunnen daarom gewoon gebruikt worden. Belangrijk is  van te voren te kijken of advertenties die nu op je website gebruikt worden ook daadwerkelijk ondersteund worden. Het is geen verrassing dat AdSense en Doubleclick al wel werken.

Voorbeeld: wil je Adsense op je AMP plaatsen dan is daar de volgende code voor beschikbaar:

 

Wil je weten welke ads ondersteund worden en hoe je deze moet plaatsen in een AMP? Kijk dan op dit overzicht van het AMP-project. Staat jouw dienst er nog niet tussen? Het is goed mogelijk dat deze in een later stadium wel wordt toegevoegd aan de lijst. Google geeft aan dat deze steeds bijgewerkt wordt.

Een uitgeklede versie? Dus geen iFrames, geen JavaScript.. of toch wel?

Zoals hierboven beschreven is AMP een uitgeklede versie van de originele pagina. Met uitkleden wordt in dit geval bedoeld dat codes die de pagina langzamer laten laden in een AMP-versie, niet werken. Maak je gebruik van iFrames en/of JavaScript, zullen deze in de AMP-versie niet standaard worden meegenomen. iFrames kunnen wel gebruikt worden maar dit moeten dan AMP iFrames zijn die asynchroon worden ingeladen. Dit wil zeggen dat de codes niet achter elkaar geladen worden, maar los van elkaar op hetzelfde moment.

Voor advertentienetwerken worden uitzonderingen gemaakt die met een speciale AMP-code ingepast kunnen worden. Let op dat wellicht niet elk advertentienetwerk gelijk ondersteund zal zijn.

Bij AMP kun je gewoon gebruik blijven maken van Google Analytics zoals in de PageFrog plug-in al duidelijk werd. Dit geldt ook voor andere analytics pakketten. Kijk wel eerst op https://github.com/ampproject/amphtml of jouw webstatistiekenpakket er tussen staat. De ondersteunde software wordt volgens Google steeds verder uitgebreid en bijgewerkt.

Voor een voorbeeld van externe codes zoals YouTube of Tweets kun je op je volgende pagina terecht: https://www.ampproject.org/docs/guides/third_party_components.html

Waarom hecht Google waarde aan AMP?

Volgens Google haakt 40% van de mobiele gebruikers af wanneer een pagina niet binnen 3 seconden geladen is op een mobiel apparaat. Google zegt dat de gemiddelde mobiele websites nog vaak te sloom is. Wel geeft de zoekmachinegigant toe dat wanneer je zelf technisch goed onderlegd bent, en je een gewone pagina helemaal optimaliseert, deze sneller zal zijn dan AMP. Met AMP wil Google zorgen dat meer en meer mobiele websites sneller worden en dat webmasters dit op een gemakkelijke, laagdrempelige manier voor elkaar kunnen krijgen. Bijvoorbeeld door een plug-in via het CMS.

Ik heb een responsive website, moet ik daar dan ook een AMP van maken?

Google geeft aan dat zij zich nu vooral op nieuwswebsites richten, maar zeggen ze dit willen ze in de toekomst uitbreiden. Vooralsnog zou ik zeggen, wanneer jouw website goed functioneert op een mobiel apparaat en je bent geen nieuwswebsite, wacht dan nog even de ontwikkelingen af. Wordt dit verder doorgevoerd en worden concurrenten op belangrijke onderwerpen opgenomen in de carrousel? Dan zit er waarschijnlijk niks anders op ook dan mee te gaan met deze ontwikkeling.

AMP is in februari uitgerold, zijn er al cijfers bekend?

Dit is nu nog lastig te zeggen, zoals vaker bij nieuwe ontwikkelingen van Google kan het even duren voor het ook in Nederland is uitgerold. Voor AMP is dit momenteel niet het geval, we kunnen dus nog niet uitgaan van eigen resultaten en zijn afhankelijk van wat andere schrijven. Daarbij geldt dat momenteel alleen nieuwsberichten als AMP in Google te zien zijn en dit dus niet voor elke klant toepasbaar is.

Wel willen we wijzen op het artikel van The Next Web de site die AMP vanaf het begin omarmd heeft. Doordat zij met een nieuwsbericht over Game of Thrones in de carrousel terecht zijn gekomen en waarmee zij nooit op de eerste pagina gerankt zouden hebben, leverde dat meer dan 40.000 views extra op.

Conclusie: Moet ik nu met AMP aan de slag gaan?

Het gaat te ver om te zeggen: “Bouw een hele nieuwe AMP-versie van je website!”
Werk je met een bekend CMS, dan is de kans groot dat er al plug-ins beschikbaar zijn die van elke pagina een AMP-versie kunnen maken. Maar de vraag is of je dit ook wilt doen.

Tegenwoordig zijn de meeste websites responsive of adaptive en daarmee prima te gebruiken op een smartphone. Schrijf je echt alleen artikelen, of heb je een nieuwswebsite, ga dan zeker kijken naar de mogelijkheden voor een AMP-versie. Gebruikers lezen dan puur en alleen artikelen en gaan vaak geen interactie aan. En zoals eerder gezegd houd rekening met de advertenties: welke advertenties worden ondersteund op een AMP-versie?

Omdat AMP ook bij Google nog redelijk in de kinderschoenen staan, is de toekomst erg onduidelijk. Zoals eerder gezegd: de carrousel wordt steeds vaker getoond en als concurrenten hierop inspelen, wil je niet achterblijven. Doe je dat wel, dan zal dit waarschijnlijk ten koste gaan van je organisch verkeer.

Wil je meer weten over AMP? Neem dan contact op met het SEO-team van Maxlead.

 

          
Over Marc Thierrij

Tijdens zijn opleiding Communicatie & Multimedia Design heeft Marc het vertalen van hoe maak ik mijn website zo gebruikersvriendelijk mogelijk verbeterd en geoptimaliseerd naar 'hoe maak ik mijn website zo zoekmachinevriendelijk mogelijk'.

Na zijn opleiding is Marc via de Linkbuilding Specialist en offerte vergelijker TellUs bij Maxlead aan de slag gegaan als SEO consultant. Bij Maxlead adviseert hij klanten in verschillende branches op het gebied van SEO en daarnaast houdt hij u regelmatig op de hoogte van de laatste SEO nieuwtjes via het Maxlead blog.