Hoe doen we het nu?

Momenteel werkt Adwords met een basis bod voor desktop en tablet. Daarbij is het mogelijk om door middel van een bidmodifier aparte biedingen in te zetten voor mobiel verkeer. Deze opzet zorgt voor weinig flexibiliteit en controle in het dagelijks bidmanagement. Een aparte biedstrategie voor tablet verkeer behoort op deze manier namelijk niet tot de mogelijkheden. Daarnaast zou je wellicht mobiel verkeer als basis willen laten gelden binnen je campagnes. Een strategie die nu enkel met een work around haalbaar is. Gezien de soms grote verschillen in performance tussen de drie devices, lijkt deze update dan ook meer dan essentieel! 
 

Wat gaat er veranderen? 

De device bidding-update maakt het mogelijk om voor alle zowel voor desktop, tablet als mobiel een specifiek bid adjustment in te stellen. Daarnaast wordt de range van de bid modifier uitgebreid, waardoor je veel sterker bij, of af, kunt bieden (van-90% tot +900%). 
Wanneer je ervoor kiest om geen bid adjustment in te zetten voor een van de devices, zorg dit er automatisch voor dat het basisbod geldt voor dit specifieke device. Dit creëert de mogelijkheid om bijvoorbeeld in plaats van desktop/tablet, nu mobiel als basis in te stellen.

Google best practices

Alvast brainstormen over de mogelijkheden binnen jouw account? 
Lees dan zeker onderstaande best practices even door:
 
  • Geconsolideerde campagnes 
Waar voorheen regelmatig werd gekozen voor de optie om aparte mobiele campagnes op te zetten, raadt Google dit, met het oog op de aankomende update, af. De voornaamste reden hiervoor is dat het meer tijd kost om drie campagnes te management in plaats van één. De update zorgt voor meer controle & flexibiliteit, waardoor het splitsen minder noodzakelijk is. 
 
  • Adwords Smart Bidding 
Het advies om campagnes niet te splitsen, hangt hoogstwaarschijnlijk ook samen met het feit dat Google automatisch bidmanagement in Adwords sterker wil pushen. Hiervoor is voldoende conversiedata op campagneniveau nodig. Het splitsen van campagnes zorgt dan voor een versnippering van data. Google claimt dat het zijn bidding algoritmes over de laatste jaren sterk heeft verbeterd. Daarnaast is het binnenkort ook mogelijk om met Adwords Smart Bidding ook CPA targets in te stellen per device. 
 
Ben je benieuwd en wil je automated bidding eens A/B testen tegenover je huidige aanpak? Dat kan! Via ‘drafts & experiments’ zet je eenvoudig een dergelijke test op.
 
  • Gebruik ‘full value conversionsdata’
Kijk niet enkel naar je traditionele conversies in Adwords, maar neem alle beschikbare conversiedata mee bij het analyseren van de performance per device. Denk hierbij aan store visits, app engagement, cross device conversions & calls. Op deze manier kun je de waarde per device het best inschatten.
  • Vergelijk device level performance met overall campagne performance
Kies je voor het handmatig instellen van bid adjustments, dan start je door device level performance te vergelijken met de gemiddelde performance per campagne. In veel gevallen zul je terug zien dat voor alle drie de devices een bid adjustment ingesteld moet worden. Enkel wanneer de performance van een specifiek device vrijwel gelijk is aan het gemiddelde, zou je deze op 0% kunnen laten staan.  Daarnaast is het essentieel om bestaande bid modifiers voor mobiel mee te nemen, wanneer je aan de slag gaat met je berekening. 

 

Over Suzan Huurnink

Suzan haar affiniteit met travel komt voort uit een Spaanstalige studie aan de Universiteit van Costa Rica, internationale werkervaring voor o.a. Vacansoleil en een opleiding Tourism Management & Consultancy. Het schrijven van haar scriptie voor de @Leisure Group heeft haar interesse gewekt voor de link tussen travel en online marketing.