Instagram en de Instagrammers

Instagram is een mobiele foto app voor zowel iPhone als Android en heeft wereldwijd zo’n 400 miljoen gebruikers. In Nederland zijn dat er momenteel rond de 2 miljoen volgens Newcom Research and Consultancy. De app wordt voornamelijk gebruikt door jongeren tussen de 15 en 35 jaar. Jongeren die steeds mee vertrekken van Facebook en Instagram zijn gaan omarmen. Dit terwijl de oudere doelgroep op Facebook juist groeit.

Visuele content wordt steeds belangrijker voor consumenten en Instagram is het platform bij uitstek die daarin voorziet. Via Instagram worden wereldwijd dagelijks tientallen miljoenen foto’s per dag gepost en meer dan een miljard likes gegeven. Uit een onderzoek van Iconosquare blijkt dat 64% van de gebruikers vrouwen zijn.

(bron: Newcom Research and Consultancy)

Instagram vierde onlangs haar vijfde verjaardag en is in 2012 door Facebook gekocht voor 1 miljard dollar, met name om daarmee toegang te krijgen tot de technologie van de fotoapp en de knowhow van de ontwikkelaars.

Voor bedrijven opent Instagram echt een zee aan mogelijkheden! Voor wie zich verder wil verdiepen in het inzetten van Instagram adviseer ik het handige boekje van Kirsten Jassies: In Beeld met Instagram in 60 minuten. Hierin vind je ook meer informatie over contentcreatie en strategie. Volg ook het Instagram Blog voor leuke artikelen over Instagram. Of bekijk onderstaande video van Instagram voor inspiratie:

              

    Is Instagram iets voor mijn bedrijf?

    Voor sommige bedrijven en organisaties zal de stap naar de inzet van Instagram logischer zijn dan voor andere bedrijven. Heeft jouw bedrijf al veel visuele content op de plank liggen, zoals prachtige foto’s en korte video’s dan is de stap gemakkelijker. Is jouw doelgroep jong, hip en social minded? Dan kun je dit kanaal niet zomaar links laten liggen. Ik denk zelf aan bedrijven in de reisbranche, beauty-, fashion-, foodindustry en overige online retailers. Maar ik denk dat Instagram ook zeker een interessant kanaal is voor nonprofitorganisaties, musea, scholen, universiteiten en overheden. Heb je een verhaal te vertellen over jouw producten, bedrijf of diensten? Laat ze dan zelf spreken op Instagram.

    Hoe adverteer je op Instagram en wat zijn de mogelijkheden?

    Of je nu wel of geen gebruik maakt van Instagram als social platform voor jouw bedrijf of organisatie, je kan er wel op aanwezig zijn als adverteerder. Welke mogelijkheden zijn er sinds kort bijgekomen voor adverteerders?

    Je kan adverteren op Instagram met een foto, een video advertentie of een carrousel ad:

     

    Het adverteren op Instagram kan voorlopig alleen met de power editor. Kies daarbij als campagne doelstelling: Klikken naar website, installaties van mobiele apps of videoweergaven.

    Kies bij plaatsingen in de adset: Instagram

     

    Adverteren op Instagram zonder Instagram account

    Je kan je Instagram account koppelen in de Facebook Business Manager, zodat je kan adverteren met jouw Instagram account. Heb je nog geen Instagram account dan kun je ook je Facebook pagina gebruiken als vertegenwoordiger van de ad. Dan wordt het Facebook pagina logo getoond in plaats van het logo van de Instagram account.

    Instagram targeting opties

    De targetingopties op Instagram zijn dezelfde als de Facebook targeting opties:

    • Locatie, taal, leeftijd, geslacht

    • Demografische gegevens (werk, opleiding, relatie, levensgebeurtenissen etc.)

    • Connecties (fans, vrienden van fans, of geen fan)

    • Interesses (duizenden interesses)

    • Gedrag (digitale activiteiten, expats, mobiele gebruikers, reizen)

    • Remarketing

    • Email custom audience

    • Lookalike audience

     

    Instagram advertentie specificaties

    Instagram foto ad:

    • Hoogte-breedteverhouding afbeelding: 1:1

    • Afbeeldingsgrootte: 1080 x 1080 pixels

    • Je afbeelding mag niet meer dan 20% tekst bevatten. 

    • Onderschrift: alleen tekst, 125 tekens aanbevolen

    Hoogte-breedteverhouding afbeelding: 1,9:1 tot 1:1

    Minimale resolutie: 600 x 315 pixels (1,9:1 horizontaal) / 600 x 600 pixels (vierkant)

    Onderschrift: alleen tekst, maximaal 300 tekens

     

    Instagram Video ad:

    • Aanbevolen indeling: .mp4 of .mov

    • Resolutie: ten minste 720p

    • Aanbevolen beeldverhouding: vierkant (1:1)

    • Lengte: maximaal 30 seconden

    • Bestandsgrootte: maximaal 30 MB

    Instagram Carousel nog geen specificaties gevonden in de power editor.

    Bij de ads kun je, net als op Facebook call to action buttons gebruiken. Je kunt kiezen uit de volgende opties:

    Wil je meer informatie over adverteren op Instagram? Neem contact op met het Maxlead Social Media team

              
    Over Pauline Quéré

    Pauline werkt als online advertising consultant en is gespecialiseerd in Social Media Marketing. Zij schrijft graag blogs over ontwikkelingen op online marketing gebied en houdt zich bezig met Content Marketing. Pauline is ook Google Adwords Professional.

    Pauline is afgestudeerd aan de UVA, Culturele Studies, publicistiek. Voordat ze bij Maxlead kwam werken had ze een eigen bedrijf voor webteksten en online marketing.