Maar, focus op aantal fans is toch ‘management porn’? Dat hoorden we tijdens het laatste Facebook Marketing Congres. Ja dat klopt; het is voor het management van een bedrijf vaak heel leuk om veel fans op Facebook te hebben. Maar ook is het hebben van fans wel degelijk relevant voor jouw business, om de redenen die hierboven zijn beschreven.

Ons advies is om niet alleen te focussen op het aantal fans. Maar ook en vooral op de engagement (betrokkenheid) met je fans. Eenmaal binnen zal je wel met hen moeten communiceren en content plaatsen waar die fans echt wat aan hebben. De mate van betrokkenheid (aantal likes, shares en comments op de posts) bepaalt ook hoe vaak het bericht aan je fans wordt getoond. Het organische bereik op Facebook is zeer laag; ongeveer 6%. Het is ook niet zo dat des te meer fans je hebt, des te groter je procentiële bereik is. Pagina’s met minder dan 10.000 fans hebben relatief groter bereik dan pagina’s met meer dan 1 miljoen fans, aldus socialmediaacademie.nl
 

Dat gezegd hebbende, de opbouw van de Fanbase kan stap één zijn voor Facebookpagina's met nog niet zoveel fans. Hieronder volgen een aantal tips hoe je gericht je fanbase kunt opbouwen, met échte fans die al dicht bij je merk staan. 

 

5 Tips voor meer fans op jouw Facebook bedrijfspagina

 

1. Zorg dat je Facebook pagina op orde is

De naam van je Facebook pagina sluit aan bij de naam van je bedrijf of organisatie. Let op: de naam kun je alleen wijzigen als je minder dan 200 fans hebt. Heb je meer dan 200 fans, dan kun je 1x een verzoek indienen. Zorg dat je een custom URL hebt voor je Facebookpagina. Als je meer dan 25 fans hebt, kun je een custom URL aanvragen voor je Facebook pagina. Dus in plaats van een nummer heb je de bedrijfsnaam in de URL van je pagina, die je gemakkelijk kunt delen. 
 
Zorg voor een mooie achtergrond banner en een duidelijke profielfoto. Hier vind je de afbeeldingsformaten voor Facebook pagina foto’s. Vul alle bedrijfsgegevens goed in zoals website, telefoonnummer, openingstijden e.d. Ook kun je tegenwoordig een call 2 action button toevoegen aan je pagina. Call 2 action mogelijkheden zijn: boek nu, contact opnemen, app gebruiken, game spelen, shoppen, registreren en video bekijken.
 
 
Fans kunnen de pagina ook toevoegen aan hun interesselijst. Ook kunnen ze ervoor kiezen om een melding te ontvangen bij elke pagina-update. Omdat deze knoppen nogal verborgen zitten, zullen niet veel mensen dit weten. Je zou er in een post aandacht voor kunnen vragen of het in je achtergrondbanner kunnen verwerken.
 

 

 

 

2. Deel aantrekkelijke content met jouw fans

Mensen zullen eerder geneigd zijn fan te worden van jouw pagina, als hier al interessante content op staat. Zorg dus eerst voor voldoende relevante content zoals foto’s, video’s, links naar blogartikelen, links naar speciale aanbiedingen, nieuws, evenementen of deel eens iets van een andere pagina. Hoe vaak je content moet posten is afhankelijk van een aantal factoren. Je wilt natuurlijk niet spammen, dus plaats niet vaker dan 3 x per dag een update. Ook wil je niet te weinig content plaatsen. Plaats een Facebookpost minimaal 2 a 3 x per week. Meer lezen over hoe vaak je updates kan plaatsen kan in dit artikel op Likeconomics.
 

3.Deel je Facebook pagina op je website

Vermeld natuurlijk je facebook pagina op je website. Vroeger werd er ook geadviseerd om een Facebook Like Box for pages te installeren op je website, maar deze box zal na 23 juni 2015 niet meer werken. De officiële Facebook pageplugin is degene die je kunt gebruiken en toont het aantal fans en afbeeldingen van de fans zelf. Naast het liken van de pagina kan de pagina ook direct vanaf de website gedeeld worden. Facebook heeft ook Facebook follow buttons die je kunt gebruiken. Natuurlijk kun je zelf ook een Facebookknop (laten) ontwerpen en deze naar je Facebookpagina laten linken. 
 

4. Vermeld je Facebook pagina in nieuwsbrief en handtekening

Verzend je regelmatig een nieuwsbrief? Zet daar dan ook links in naar je social kanalen. Vermeld je Facebook pagina in je emailhandtekening.
 

5. Promoot jouw pagina met like ads

Je kunt ook jouw pagina betaald promoten aan een relevante doelgroep op Facebook door de inzet van Pagina Promotie campagnes. Deze campagnes worden opgezet in een advertentie-account. Promoot de pagina dus niet direct vanaf de pagina zelf door op een promote knop te drukken. De targetingopties zijn dan veel minder. 
 
In de Pagina Promotie campagnes of Like campagnes worden Like ads gemaakt. Like ads zijn advertenties die gericht zijn op de promotie van jouw pagina. Een like ad bestaat uit een afbeelding van 1200 x 444 pixels. In de afbeelding mag niet meer dan 20% tekst voorkomen. De tekst bij een like ad bestaat uit maximaal 90 tekens. Zet in de tekst waarom het leuk/nuttig is voor mensen om je pagina te liken. Test verschillende afbeeldingen en teksten in 1 adgroup om te zien welke ads het beste presteren.
 
De advertenties kunnen vertoond worden op desktop (pc en laptop) aan de rechterzijde en in de newsfeed. Ook kunnen ze vertoond worden op mobiele apparaten. De plaatsing kun je zelf bepalen, wij hebben ontdekt dat de beste resultaten worden behaald met plaatsingen op desktop en mobile  newsfeed:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Succesvolle targeting opties voor Like ads:

De like ads moet je gericht targeten om fans te verkrijgen die al dicht bij je merk staan. Denk dus goed na of je business lokaal is of internationaal. Welke taal de mensen spreken en in welke leeftijdscategorie de klanten vallen en of ze bepaalde interesses hebben etc. Hieronder volgen een aantal goede targeting opties voor Like ads.
 
Email Custom Audience
Veel bedrijven hebben al een aardige lijst opgebouwd met email adressen van hun klanten. Deze mensen staan al dicht bij het bedrijf en zullen eerder geneigd zijn de pagina te liken. Email custom audiences kunnen worden opgezet in de advertentie account door een lijst met email adressen, telefoonnummers of Facebook ID’s  te uploaden. Facebook matcht de lijst met gegevens die bij hun bekend zijn, dus gebruikt iemand hetzelfde emailadres om in te loggen in zijn Facebookaccount, dan is er een match en wordt de ad vertoond. 
 
Website Custom Audience
Mensen die jouw website al eens eerder bezocht hebben zullen ook eerder jouw pagina liken. Het merk komt ze al bekend voor. Deze mensen kun je bereiken door een Facebook retargetingpixel op de website te plaatsen. Hiermee creëer je een website custom audience. Deze audience kun je ook verder segmenteren, bijvoorbeeld mensen die alleen bepaalde pagina’s hebben bezocht. 
 
Locatie
Heb je een internationaal bedrijf, dan kun je ook mensen in andere landen bereiken op Facebook. Pas je advertenties dan aan in de taal van het land. Ben je een lokaal bedrijf met bijvoorbeeld een winkel in een bepaalde stad, dan kun je ook heel lokaal adverteren: alleen in die bepaalde stad. Ook kun je een straal instellen van een bepaald aantal kilometers rondom die plaats.
 
Interesses
Facebook staat bekend om zijn interesse-targetingopties. Je kunt heel specifiek targeten op bepaalde interesses. Ben je bijvoorbeeld een bedrijf dat haarverzorgingsproducten verkoopt, dan kun je mensen bereiken die interesse hebben in shampoo, haarverzorging, stylingproducten etc. Vaak kun je ook mensen bereiken door vergelijkbare pagina's in te voeren als interesse.
 
Opleiding en werk
Verkoop je speciale diensten of producten die alleen interessant zijn voor een bepaalde groep professionals, dan kun je die mensen bereiken door de targeting te vernauwen en je alleen te richten op bepaalde functies, werkgevers of branches.
 
Vrienden van Fans
Het kan ook interessant zijn om te kijken of vrienden van jouw fans ook fan willen worden. Je kunt deze doelgroep bereiken door de connectietargeting te gebruiken: vrienden van fans.
 
Leeftijd en geslacht
Verkoop je alleen producten die interessant zijn voor een bepaalde demografische categorie, dan kun je die ook bereiken door je advertenties alleen te richten op mannen of vrouwen en in een bepaalde leeftijdscategorie. 
 
Over het algemeen geldt: test de verschillende targetingopties in verschillende adgroups en kijk welke targeting het beste presteert.
 

Tot slot zijn er nog een aantal dingen die we niet aanbevelen om meer fans te krijgen:

Niet doen: Likes kopen
Verschillende bedrijven bieden likes te koop aan. Voor een x bedrag koop je dus een aantal fans. Dit moet je niet doen! Deze fans hebben niets met jouw pagina en zullen ook niet zorgen voor meer engagement, laat staan omzet.
 
Niet doen: Like & Win acties
Stel je verzint een actie om meer fans te krijgen en verloot onder je nieuwe fans een iPad. Het aantal fans zal snel toenemen want iedereen wil wel zo’n iPad winnen. Mensen gaan voor de iPad en niet voor jouw merk. Ook dit zijn fans waar je niet veel aan zult hebben, omdat ze niet betrokken zijn.
 

Wie zijn mijn fans?

Om te zien hoe de fanbase groeit, ga op je bedrijfspagina naar het tabblad Statistieken en dan naar Vind ik Leuks. Hier kun je zien hoe het totaal aantal paginalikes groeit plus het aantal netto likes (nieuwe likes en mensen die je pagina niet meer leuk vinden) over een bepaalde periode.
 
Op het tabblad Overzicht van de paginastatistieken vind je nog meer interessante features. Hier kun je bijvoorbeeld de prestaties van je eigen pagina vergelijken met die van andere pagina’s.
 
Op het tabblad Personen vind je meer gegevens van je fans zoals leeftijd, geslacht en woonplaats:
 
 
Wil je zien wie je fans precies zijn? Klik dan op het symbool voor vrienden bovenaan je pagina. Daar kun je alle namen vinden:
 
 
 

Wil jij ook meer betrokken fans op Facebook?

Maxlead heeft veel ervaring met het opbouwen van relevante fanbases voor bedrijfspagina’s. Mocht je hier meer over willen weten, neem dan contact op met het Maxlead Social Media Team
 
Heb jij nog meer tips voor het opbouwen van een goede fanbase, laat die tip dan achter in een reactie. Wij zijn benieuwd! 
 
Wil je ons volgen op Facebook en op de hoogte blijven van het laatste online marketing nieuws? Like ons dan hier Alvast bedankt!
 
Over Pauline Quéré

Pauline werkt als online advertising consultant voor het Finance & Public team en het Non-Profit team. Zij houdt ze zich actief bezig met Social Media ontwikkelingen, met name Facebook Marketing. Zij schrijft graag blogs over ontwikkelingen op online marketing gebied en houdt zich bezig met Content Marketing. Pauline is Google Adwords Professional.

Pauline is afgestudeerd aan de UVA, Culturele Studies, publicistiek. Voordat ze bij Maxlead kwam werken had ze een eigen bedrijf voor webteksten en zoekmachinemarketing.

Meer over Pauline >>