#1 Elk bedrijf zal een technologie bedrijf worden

Reboot 2020, de toekomst van Social Media. Steeds vaker wordt de vraag gesteld of online nog wel met offline verbonden is, waar gaat social media naar toe? De sociale online wereld heeft zich in 15 jaar ontwikkeld van sms naar foto naar video en tegenwoordig virtual reality, maar waar bevinden we ons nu in de cyclus van ontwikkeling. Sander Duivestein refereert aan het ‘digital Darwinism’ waarbij we ons op dit moment in de kantelperiode van ‘online’ bevinden. De netwerken zijn geïnstalleerd, zijn gemeen goed geworden. De volgende stap is dat toegang meer en meer waarde zal hebben dan eigendom, kijk naar Uber, Airbnb en Netflix.

Hiernaast ziet Duivestein de verschuiving van het gebruik van social media. Messaging 1 op 1 speelt een belangrijkere rol in het dagelijks leven online, afgemeten aan het succes van Snapchat en Whatsapp. Kunstmatige intelligentie zal voor bedrijven een belangrijkere rol gaan spelen in de communicatie met de klant. Voorbeelden hiervan zijn Luka, een restaurant buddy en Air Tailor, een kleding reparatie app. Elk bedrijf zal een technologie bedrijf worden, gemanaged door software, dus begin vandaag nog met het experimenteren met nieuwe technologieën.

# 2 Bepaal je KPI’s en je biedingen per campagne type

Milan van der Horn (Burst) hield een goed verhaal over Facebook en Instagram KPI’s en biedingspopties. Waar moeten we tegenwoordig op sturen binnen Facebook advertising? Moet je sturen op engagement of bereik bij awareness campagnes. Milan adviseert om op zo’n groot mogelijk bereik te sturen, mede omdat 90% van de kopers nooit op een ad geklikt heeft, maar deze wel heeft gezien (offline ROI) Daarnaast kan het bieden op engagement de cpm opdrijven.

 

Voor websiteklik-ads is het belangrijk dat je ook ziet wat het verkeer doet in Analytics, dus tag altijd je ads en kijk ook naar assisted kliks en conversies. Bij conversiecampagnes kun je ook beter bieden voor zoveel mogelijk website clicks als je dagelijks minder dan 50 conversies verwacht. Bij video weergave ads is het belangrijk te kijken naar hoeveel procent van de video bekeken is; des te langer de video bekeken des te hoger de aankoopintentie. Ook is het goed om te letten op de afmetingen van je video; een vierkante video valt meer op en kan gelijk worden gebruikt op Instagram. Ook had Milan een goede tip over video content. Gebruik niet in de eerste paar seconden het logo van je merk. Zorg ervoor dat je in de eerste seconden de aandacht grijpt. Als je je brandlogo gelijk laadt haken mensen sneller af.

#3 Wees niet bang voor kunstmatige intelligentie

Het verhaal van Eric Postma over de zegetocht van Deep learning, sluit goed aan op de boodschap van Duivestein als het gaat om de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Door de toenemende computerkracht is machinelearning in spraak, foto en video steeds gedetailleerder mogelijk. Des te meer data beschikbaar, des te beter het systeem getraind kan worden. In Eindhoven bij het ‘City Pulse project’ wordt met zo’n systeem het uitgaansgebied gemonitord en beveiligd. 

Kunstmatige Intelligentie zal de wereld kunnen beschrijven, maar nooit kunnen begrijpen zoals mensen dat kunnen. Computers kunnen wel processen schaalbaar maken zoals het voorbeeld in Eindhoven. Wees niet bang voor kunstmatige intelligentie, maar ontdek hoe het jouw business kan ondersteunen

 
 
 
 

 

#4 Verhoog de buzz met influencer marketing

Wat is influencer marketing? Het gebruik van bereik en impact van bekende personen om een specifieke doelgroep te beïnvloeden. Veelal worden hier bekende bloggers en vloggers voor ingezet. Segolda gebruikt hiervoor verschillende bloggers die over de sieraden van Segolda bloggen naar hun doelgroep, zoals fashionista Tanja Keevel van Words thorugh the eyes, die dit met name op Instagram doet (37 k volgers). Het gebruik van influencer marketing is niet nieuw maar bureaus spelen er wel op in om dit tegen betaling te regelen. Regel je zelfstandig een influencer kan dit goedkoper zijn, daarbij kun je zelfstandig de afspraken bepalen met de blogger of bekend persoon.


#5 Dynamisch adverteren

De uitdaging voor Jeroen van Ittersum bij Catawiki zit enerzijds in de dynamische aanbodzijde van hun producten, en anderzijds in de dynamische doelgroepen. De kracht van Catawiki is dat ieder veiling item uniek is, dit maakt de communicatie via bijvoorbeeld Facebook een uitdaging. Waar een jaar geleden nog voor ieder item handmatig een advertentie gemaakt werd, wordt er nu gebruik gemaakt van dynamisch adverteren. Hiermee zijn ze in staat in 20 landen in 70 categorieën te adverteren via Facebook, gemanaged voor door slechts één persoon.
 
 
Als de processen goed zijn ingericht zijn kun je zeer dynamische feeds schaalbaar maken en dynamisch adverteren.
 

#6 Gebruik Advanced Custom Audiences

Jon Loomler is dé Facebook Marketing guru uit Colorado. Hij heeft zijn eigen blog en Power Hittersclub voor facebook adverteerders. Een echte grootheid dus op Facebook advertising gebied. We verwachtten de man zelf aan te treffen op het Facebook Marketing Congres, helaas bleef het bij een live verbinding. Samen met Sybren Smith bespraken ze vijf onderwerpen in 40 minuten:

  • Lead Ads

  • Canvas Ads

  • Audiene Network

  • Website Custom Audience

  • New Engagement Custom Audiences (advanced mode)


Het Audience Network (dat default aan staat) is een plaatsing in apps van derden. Klinkt interessant, maar de praktijk wijst uit dat dat een echte budget killer is, met veel onbedoelde kliks en weinig conversies. Wij zetten deze plaatsing dus meestal uit. Interessanter wordt het als de plannen worden uitgerold om ook mobile webpages en Instant articles aan de plaatsing toe te gaan voegen.


Website custom audiences (mensen die je website bezocht hebben in een bepaalde periode) zijn altijd al één van de meest lucratieve manieren van targeting. Nieuw is de advanced mode die onlangs is geïntroduceerd, die het mogelijk maakt om mensen te targeten die je website minimaal een aantal keer bezocht hebben. Deze mensen zijn dus over het algemeen meer betrokken zijn met jouw bedrijf en dus eerder een aankoop zullen doen. Heel interessant om te gaan testen!


 
 

 

#7 Wees voorbereid en maak alvast een Snapchat account aan

Snapchat, is één van de snelst groeiende social media in Nederland, en inmiddels wereldwijd al groter qua actieve gebruikers dan Twitter, maar wat kan het platform betekenen voor een adverteerder. 

Als bedrijf kun je een kanaal opzetten, maar kun je (nog) niet adverteren als je geen multinational bent. Bovendien is er weinig mogelijkheid tot interactie, dus zie je vaak de communicatie verschuiven via Snapchat naar Twitter. Tot op heden is het alleen mogelijk om in het ‘Discover’ gedeelte van Snapchat te ‘adverteren’ en gezien de prijs vooralsnog alleen weggelegd voor multinationals als Nike, Pepsi en Redbull. Hiernaast is het mogelijk om ‘lenses’ gesponsord in te zetten echter met een prijskaartje tussen de $100.00 en $700.000 voorlopig nog niet aantrekkelijk voor de Nederlandse markt. De voornaamste boodschap van Elja Daae was dan ook wees voorbereid en maak alvast een Snapchat account aan, dit snel groeiende en daarmee snel veranderende platform kan nog wel eens menigeen gaan verrassen.

#8 Waardevolle content en duidelijke missie

Huib van Bockel, voorheen marketing directeur bij Red Bull en auteur van The social brand, hield een inspirerend verhaal over wie je als merk op social kanalen wilt zijn. Tegenwoordig is je mobiel niet meer je second screen, maar je first screen. (wie neemt zijn tv overal mee naar toe? juist) Duizenden getargete berichten krijg je dagelijks op je afgevuurd als consument. Mensen beginnen de ads echt als aanvallen te zien. Mensen beslissen binnen een milleseconde over het wel of niet klikken op een bericht. Waarom zijn bepaalde Brands er zo succesvol in social media? Omdat ze een duidelijk missie en slogan hebben. Denk aan Nike: Zoveel mogelijk mensen laten rennen. Slogan: Just Do it!    

Dus blijf dicht bij jezelf en je missie. Geef waardevolle content waar mensen echt iets aan hebben en enthousiast van worden. Draai het om, denk en zeg in plaats van: “Please love me”, “how can I love you more?”

#9 Wees je bewust van hoe je je boodschap communiceert

Hoewel spraak in opkomst is in de communicatie met diverse apparaten, is tekst - met name in social media - nog steeds een belangrijke manier van communicatie. Mischa Coster, die voor de tweede keer als spreker te gast was, benadrukt onder andere de invloed van het gebruik van leestekens: “Ik zie je wel verschijnen!” (enthousiast, positief) versus  “Ik zie je wel verschijnen…” (kritisch c.q. teleurgesteld).

Ook visuele non-verbale communicatie is zeer krachtig, als je bedenkt dat men gemiddeld binnen 0,1 seconde een oordeel velt, de eerste indruk. De vraag is dan ook, wat voor invloed heeft jouw profielfoto op hoe competent je ingeschat wordt. 

 

Verder brengt Coster de invloed en perceptie van het gebruik van emoticons of ‘emoji in kaart’. Het is allereerst belangrijk om te weten dat cross device ‘dezelfde’ emoticons verschillend worden weergegeven. Bovendien is de uitkomst van een ‘onderhandeling’ met het gebruik van emoticons in synchrone communicatie (direct contact, WhatsApp etc.) statistisch vaker negatief, terwijl in asynchrone communicatie dit juist een positief effect heeft. Buiten emoticons om presenteerde Coster ook nog een onderzoek met betrekking tot status indicatoren (met als voorbeeld de bekende blauwe vinkjes in Whatsapp), waaruit blijkt dat

  • 41,6% vindt SMS meer privacy-vriendelijk

  • ‘Last online’ wordt als meer privacy-gevoelig ervaren dan ‘gelezen’ checks (30% vs 47%),

  • WhatsApp chronemics: verwachting snellere reactie

  • 89,6% ziet WhatsApp als ‘chat’ ipv ‘message’.

Als het gaat om reactiesnelheid, of de verwachting daar van, dan zijn er een aantal factoren van belang. Als er gebruik wordt gemaakt van emoticons dan is er een grotere kans dat de reactie langer op zich zal wachten, terwijl als u een vraag stelt dan is er 2x sneller een respons te verwachten. Ook is een snellere reactie te verwachten (36%) als het bericht ‘lang’ is, en als deze in de ochtend of avond is verstuurd. Bovendien is ‘laatst gezien’ statistisch geen indicator dat iemand snel zal reageren als dit recent was, sterker, hoe meer tijd verstreken hoe groter kans op reactie. Samenvattend geeft Coster over digitale non-verbale communicatie de volgende learnings:

  • Profielfoto: lachen, geknepen ogen (wordt positiever ervaren)

  • Wacht bij Messenger discussies even met antwoord en gebruik dan emoji

  • Check cross-platform weergave emoji

  • Reageer snel op webcare berichten

  • Ga niet af op ‘laatst gezien’

  • Wacht bij geen reactie even voordat je opnieuw vraagt

  • Sluit af met een vraag

Wees je bewust van hoe je je boodschap communiceert, digitaal non-verbale communicatie heeft meer invloed dan je verwacht.

#10 Leg de focus op Mobile en Video

De ontwikkelingen op internet en social media volgen elkaar in een razend tempo op. Voorbeeld hiervan zijn de nieuwe 360 video’s en foto’s die je nu ook op Facebook kan posten.

Mogelijk van het maken en delen van Live video’s is ook recent. Je maakt makkelijk een live video via Facebook (max 90 min) vervolgens blijft deze op je tijdlijn staan, net als andere video’s. Mensen die jou volgen krijgen ook een bericht als je een live video maakt op dat moment. Er is ook een Live Map waarop je over de hele wereld kunt zien wie er op dit moment Live is op Facebook en met één klik ga je naar deze live video.


De focus moet nu écht op mobile gaan liggen. YoY groeit het mobiele gebruik van Facebook met 21%. Meer dan de helft van de Facebook gebruikers, doet dit alleen vanaf zijn mobiel. Snapchat en Instagram zijn alleen mobiele apps, net als Whatsapp en Messenger. De focus mag duidelijk zijn, invensteer in apps, ads en andere ontwikkelingen die zich richten op de mobiele gebruiker en kijk naar de mogelijkheden met live- en 360 video’s.

 

Over Maurice Kaan

Maurice is een nuchtere Noord-Hollander die ervaring heeft opgedaan in online marketing bij het familiebedrijf van zijn ouders. Hij is gestart in de Maxlead Academy om zich verder te ontwikkelen als online marketeer. Maurice is afgestudeerd marketeer en door zijn ervaring in het bedrijfsleven is hij in staat mee te denken met de doelstellingen van onze klanten.

 

 
Over Pauline Quéré

Pauline werkt als online advertising consultant en is gespecialiseerd in Social Media Marketing. Zij schrijft graag blogs over ontwikkelingen op online marketing gebied en houdt zich bezig met Content Marketing. Pauline is ook Google Adwords Professional.

Pauline is afgestudeerd aan de UVA, Culturele Studies, publicistiek. Voordat ze bij Maxlead kwam werken had ze een eigen bedrijf voor webteksten en online marketing.