#1 Maak een contentkalender voor de feestdagen en plan jouw posts en ads

Maak een contentkalender met Google spreadsheets, op deze manier kunnen alle medewerkers en bureaus handig samenwerken. Zet hierin in ieder geval welke content, posts en advertenties er komen,  in welke periode en op welk kanaal, plus het eventuele advertentiebudget.

#2 Zet de juiste Social Media kanalen in

Natuurlijk zet je voor de kerstperiode al goed in op  SEO en SEA zodat mensen jouw webshop of bedrijf op Google en Bing goed kunnen vinden. Wellicht gebruik je ook Banners op het Google Display Netwerk en zet je remarketing in. Maar jouw klanten spenderen ook ontzettend veel tijd op social kanalen, mooi als ze daar alvast kennismaken met jouw kerstaanbiedingen. Welke social kanalen kun je het beste gebruiken voor de kerstpromoties?

Facebook

Van alle social kanalen is Facebook de grootste, in Nederland zijn er rond de 10 miljoen gebruikers. Het medium wordt door alle leeftijden gebruikt, hoewel jongeren steeds meer naar Instagram vertrekken groeit het aantal 40-plussers; de doelgroep die het meest kan spenderen. Dus zet Facebook in ieder geval in voor de feestdagen.

Maak gebruik van de uitgebreide doelgroep targeting om de juiste Facebook audience te bereiken voor jouw kerstpromotie. Wat dacht je van ouders met kinderen in een speciale leeftijdscategorie die overeenkomt met de productcategorie op de website? Of upload video’s en promoot deze om jouw kerstsale onder de aandacht te brengen.

YouTube

Rond de 1,2 miljoen dagelijkse gebruikers telt YouTube in Nederland. Maak gebruik van de mogelijkheid om jouw aanbiedingen te showen in een filmpje. Unboxing video’s zijn erg populair, maar ook video’s die laten zien hoe iets werkt of video’s die je gewoon gelijk in de kerstsfeer brengen:

     

    Video spreekt tot de verbeelding en de boodschap is gemakkelijk over te brengen. Maak gebruik van de kracht van video! Verleid de YouTube doelgroep met inspirerende video en zet een icard in die de kijker naar de website leidt. Mooie video’s maar geen kijkers? Promoot je video met YouTube Trueview ads via AdWords.

    Twitter

    Rond de 1 miljoen Nederlanders maken dagelijks gebruik van Twitter. Vorig jaar waren er 282 miljoen tweets over 'christmasshopping'. Speel in op de conversatie met Tweets en target de doelgroep die zoekt op kerst, kerstcadeau’s en jouw specifieke producten met Twitter ads.  Gebruik website cards om extra op te vallen of een korte video ad.

     

     

     

     

     

     

    Instagram

    Is jouw doelgroep jonger, dan kun je hen heel goed bereiken op Instagram. Instagram heeft in Nederland zo’n 2 miljoen gebruikers, waarvan de meeste tussen de  15 en de 39 jaar zijn. Speel in op hun kerstwensen en dromen met korte video ads of coole foto’s en gebruik hashtags om jouw cadeaus te promoten.  Adverteren kan via de Facebook Business Manager

     

    Pinterest

    Vergeet Pinterest niet, één van de snelst groeiende social media platforms dat bij uitstek geschikt is om jouw producten of ideeën op te delen! Met name vrouwen gebruiken dit kanaal regelmatig als een soort online prikbord om dingen te pinnen die ze willen hebben.  En wie kiezen de cadeau’s weer uit dit jaar? Juist! Idee: Maak een speciaal bord voor Kerst, zoals Martha Stewart https://www.pinterest.com/marthastewart/christmas/

     

     

     

     

     

    #3 Tover je social kanaal om in een sfeervolle kerstetalage

    Haal alles uit de kast en tuig jouw social media kanaal op als een kerstboom. Maak een sfeervolle cover voor kerst en gebruik deze op al jouw social kanalen. Dat brengt mensen zeker in de kerststemming! Gebruik de Google Doc van Sprout Social om de exacte maten te vinden voor de social media Cover of achtergrond.

     

    #4 Laat jouw grootste fans voor je spreken

    Jouw fans zijn de ambassadeurs van jouw bedrijf op social media. Waarom laat je hun niet spreken over jouw producten? Schrijf bijvoorbeeld een wedstrijd uit voor de leukste kerstfoto waarbij ze één van jouw producten gebruiken. Natuurlijk kunnen ze iets winnen, maar ondertussen delen ze jouw actie met hun vrienden. Gebruik een specifieke hashtags om de wedstrijd te promoten en te volgen op verschillende kanalen.

    #5 Zorg dat je advertenties kerstproof zijn

    Vertel je de juiste boodschap met de juiste visuals? Gebruik inspirerende hoge kwaliteit foto’s en test verschillende afbeeldingen om te kijken welke het beste werken. Maak ook advertenties die zijn afgestemd op de doelgroep. Zorg dat de afbeeldingen ruim van tevoren gemaakt zijn in de juiste formaten.

    Gebruik speciale kortingsacties voor kerst. Waar landen de social gebruikers na een click op de advertentie? Leuk om een speciale pagina te maken met alle cadeau ideeën voor hem en haar en voor de kinderen. Maak gebruik van dezelfde  Hashtags over alle social kanalen . Zoals Esprit's #IMPerfect

    Facebook carrousel ads zijn een fantastische manier om een (kerst)verhaal te vertellen. Hierbij kun je mensen ook laten landen op verschillende (product) pagina’s.

     

    #6 Kortingscodes en cadeaus

    Promoot korting niet alleen op je website maar ook op Facebook en Twitter en YouTube. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de YouTube icards. Promoot de kortingscodes in posts op Facebook en in de Facebook ads, bijvoorbeeld  via Leadgeneration ads of website conversion ads. Zet op Twitter promoted tweets of Twitter Lead ads in met de kortingscode. Kerst is natuurlijk ook een mooie periode om iets weg te geven, wellicht een leuk idee om zelf een cadeautje te geven aan de klanten die bijvoorbeeld meer dan 2 cadeaus bestellen?

    #7 Maak inspirerende content voor Kerst

    Contentmarketing is geweldig voor organische vindbaarheid, om jouw verhaal te vertellen en op social media te delen. Maak kerst-specifieke content, een adventkalender of een online verlanglijst.

    Niet iedereen heeft de middelen om Katy Perry in te huren, maar deze H&M content op de website is zeker inspirerend en een voorbeeld van hoe contentmarketing er tijdens de kerst uit kan zien.

    #8 Gebruik de klant-emails niet alleen voor email-marketing

    Het email klantenbestand is niet alleen inzetbaar voor email-marketing,  In Google kun je deze gebruiken voor Customer Match in Search, YouTube en Gmail, in Facebook voor Email Custom Audience en In Twitter voor Tailored Audience. Zo bereik je direct jouw vaste klanten tijdens de kerstpromotie en kun je hun bijvoorbeeld een vasteklanten-kerst-korting sturen.

    #9 Zorg voor voldoende bezetting

    Kerst is een drukke periode voor het online (social) team. Tijdens de kerstdagen is het belangrijk dat er voldoende mensen zijn bij webcare die vragen kunnen beantwoorden of problemen kunnen oplossen. Zeker als er advertising wordt ingezet, kunnen er veel positieve én negatieve reacties komen, goed als het webcare team hier direct op in kan gaan. Volg wat er gezegd wordt op social media kanalen  met social monitoring tools zoals Hootsuite, Sproutsocial of Buzzcapture.

    #10 Keep calm

    Last but not least, keep calm! Beter één ding goed doen dan tien dingen half. Vragen? Neem contact op met het social media team!

              

              
    Over Pauline Quéré

    Pauline werkt als online advertising consultant en is gespecialiseerd in Social Media Marketing. Zij schrijft graag blogs over ontwikkelingen op online marketing gebied en houdt zich bezig met Content Marketing. Pauline is ook Google Adwords Professional.

    Pauline is afgestudeerd aan de UVA, Culturele Studies, publicistiek. Voordat ze bij Maxlead kwam werken had ze een eigen bedrijf voor webteksten en online marketing.